LogoTeluq
Français
Logo
Open access research
publication repository

DOCUMENTS DATED 2023

Up one level
Export as [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0
Group by: Item Type | No Grouping
Number of items: 163.

Bencherki, Nicolas; Sénac, Coline, & Vásquez, Consuelo (Ed.). (2023). La communication organisante : Études de cas en communication organisationnelle. Québec : Presses de l'Universit du Québec. ISBN 978-2-7605-5868-7

Abou-Abbas, Lina; Henni, Khadidja; Jemal, Imene; Mitiche, Amar, & Mezghani, Neila (2023). Patient-independent epileptic seizure detection by stable feature selection. Expert Systems with Applications, 232, 120585. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2023.120585

Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo; Lewis, François; Plante, Patrick, & Brassard, Caroline (2023). Estado del arte sobre el uso de la realidad virtual, la realidad augmentada y el video 360° en educación superior. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa (84), 35-51. edutec.2023.84.2769

Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo, & Oroz De Gaetano, Vanina (2023). Ingénierie pédagogique et pratiques émergentes dans les organisations pendant la période péripandémique (Rapport de revue de littérature). Université TÉLUQ, Centre de recherche et d'innovation en technologie éducative du Québec (i-TEQ).

Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo; Plante, Patrick, & Brassard, Caroline (2023). Éditorial: Regards sur les technologies immersives en éducation et en formation. Médiations et médiatisations (15), 3-10. https://doi.org/10.52358/mm.vi15.375

Anwar, Noreen; Philippe, Duplessis-Guindon; Bilodeau, Guillaume-Alexandre, & Bouachir, Wassim (2023). VisiTherS: Visible-Thermal Infrared Stereo Disparity Estimation of Human Silhouette. In Proceedings of the IEEE/CVF Conference on Computer Vision and Pattern Recognition (CVPR) Workshops (p. 394-402).

Bacon, Marie-Hélène; Vandelac, Louise; Gagnon, Marc-André, & Parent, Lise (2023). Poisoning Regulation, Research, Health, and the Environment:The Glyphosate-Based Herbicides Case in Canada. Toxics, 11 (121), 1-20. https://doi.org/10.3390/ toxics11020121

Baillargeon, Normand; Santerre-Baillargeon, Camille, & Bissonnette, Steve (In Press). La méthode des projets. L’utilisation de l’acte intentionnel dans le processus éducatif. Québec : Presses de l'Université Laval, coll. « La collection Réminiscences ». ISBN 978-2-7663-0202-4

Bellemare-Lapage, Agathe; Chatelois, Marion, & Caron, Pier-Olivier (May 2023). Exemplification méthodologique d’une analyse de classes latentes avec R. Paper (invited) presented at the session des prix du 45e congrès annuel de la Société québécoise pour la recherche en psychologie (SQRP), Sherbrooke.

Bellemare-Lapage, Agathe; Chatelois, Marion, & Caron, Pier-Olivier (2023). Exemplification méthodologique d’une analyse de classes latentes avec R. The Quantitative Methods for Psychology, 19 (2), 217-229. https://doi.org/10.20982/tqmp.19.2.p217

Bellerive, Patrick (2023). Apprentissage machine pour la prédiction de l’effet de la réadaptation physique sur le genou pathologique (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Mezghani, Neila.

Ben Arous, Myriam; Haddar, Ines; Truong, Alex; Ayena, C. Johannes; Ouakrim, Youssef; El Kamel, Leila; Chikhaoui, Belkacem, & Mezghani, Neila (2023). Non-invasive wearable devices for urinary incontinence detection—a mini review. Frontiers in Sensors, 4, 1279158. https://doi.org/10.3389/fsens.2023.1279158

Bencherki, Nicolas (2023). Comment la technologie opère le passage de l’action individuelle à l’action collective ? Une perspective possessive. Communication & management, 20 (1), 15-29. https://doi.org/10.3917/comma.201.0015

Bencherki, Nicolas, & Séna, Coline (2023). Instrumental dialogue and the ethics of expressing solicitude for each other’s existence. Language and Dialogue, 13 (1), 3-25. https://doi.org/10.1075/ld.00138.ben

Bergeron, Kevin; Gérin-Lajoie, Serge, & Beauparlant, René (2023). Processus de recension systématique sur l'enseignement explicite en formation à distance aux niveaux primaire et secondaire (Rapport de processus de recension systématique). Université Téluq.

Bissonnette, Steve (2023). LES CONCLUSIONS FORMULÉES PAR BOYER ET BISSONNETTE EN 2021 SONT VALABLES EN 2023. UNE RÉPONSE AU TEXTE DE ALLAIRE ET SES COLLÈGUES (2022). Revue internationale du CRIRES: innover dans la tradition de Vygotsky, 7 (1), 113-121. https://doi.org/10.51657/ric.v7i1.51951

Bissonnette, Steve; Boyer, Christian, & Morneau-Guérin, Frédéric (Mar 2023). Les données probantes. Paper (invited) presented at Sortie de classe, En ligne.

Bissonnette, Steve, & Gauthier, Clermont (2023). L’INEFFICACITÉ DES APPROCHES PÉDAGOGIQUES CENTRÉES SUR L’ÉLÈVE EN CONTEXTE FRANCOPHONE: POURQUOI SERAIT-CE DIFFÉRENT AILLEURS?. Rev. Int. de Form.de Professores (RIFP), 8 (e02300), 1-18.

Bissonnette, Steve; Gauthier, Clermont; Bocquillon, Marie, & St-Amand, Jérôme (2023). Quelle place est accordée aux données probantes en éducation et dans la formation à l’enseignement. In Wagnon, Sylvain, & Chkair, Sihame (Ed.), Les données probantes et l’éducation (p. 21-46). Louvain-la-Neuve : Deboeck supérieur, coll. « Pédagogie en développement ». ISBN 9782807351370

Bourdeau, Simon; Coulon, Thibaut; Vieru, Dragos, & Bonneau, Claudine (2023). Perennializing Information Technology Infrastructures: A Dynamic Capabilities Perspective. In Proceedings of the 56th Annual Hawaii Conference on System Sciences. Hawaii : University of Hawaii at Manoa.

Bouthat, Ludovick; Mashreghi, Javad, & Morneau-Guérin, Frédéric (2023). Hardy-type inequalities for lp sequences. Journal of Mathematical Inequalities, 17 (3), 1165-1178.

Bouthat, Ludovick; Mashreghi, Javad, & Morneau-Guérin, Frédéric (2023). Monotonicity of certain left and right Riemann sums. In Alpay, Daniel; Behrndt, Jussi; Colombo, Fabrizio; Sabadini, Irene, & Struppa, Daniele C. (Ed.), Recent Developments in Operator Theory, Mathematical Physics and Complex Analysis. IWOTA 2021, Chapman University. Birkhäuser/Springer, Cham, coll. « Operator Theory: Advances and Applications », vol. 290. ISBN 978-3-031-21459-2

Bouthat, Ludovick; Mashreghi, Javad, & Morneau-Guérin, Frédéric (In Press). On a question of Erdős on doubly stochastic matrices. Linear and Multilinear Algebra.

Bouthat, Ludovick; Mashreghi, Javad, & Morneau-Guérin, Frédéric (2023). On the norm of normal matrices. RIMS Kôkyûroku Bessatsu 数理解析研究所講究録別冊, 93, 183-222.

Bouthat, Ludovick; Mashreghi, Javad, & Morneau-Guérin, Frédéric (Jun 2023). Weighted averages of lp sequences: New generalizations of Hardy's inequality. Paper (invited) presented at the Session "Matrices et opérateurs / Matrices and operators" de la réunion d'été 2023 de la Société mathématique du Canada, Ottawa.

Boyer, Christian; Bissonnette, Steve; Baillargeon, Normand, & Morneau-Guérin, Frédéric (2023). Critical Analysis of a Pedagogical Paradigm Shift in Medical Residency in Québec. Montréal, Canada : Éditions de l'Apprentissage, coll. « Des points sur les i et des barres sur les t ». ISBN 978-2-923805-73-3

Boyer, Christian, & Morneau-Guérin, Frédéric (2023). Les oeillères d'un discours constructiviste. Montréal, Canada : Éditions de l'Apprentissage, coll. « Des points sur les i et des barres sur les t ». ISBN 978-2-923805-73-3

Brassard, Caroline (Jun 2023). L'inclusion pédagogique et la conception universelle de l’apprentissage. Lecture (invited) presented at the Rencontre sur le projet Erasmus + Ide@ : Et si la formation à distance accessible et inclusive était la leçon à tirer du Covid 19 ?, Paris (Vincennes), France.

Brassard, Caroline; Kagorora, Faustin; Psyché, Valéry; Bédard, Jean-Luc; Plamondon, Jimmy, & Pudelko, Béatrice (May 2023). Relever les défis de l’inclusion technologique et pédagogique : une bouchée à la fois !. Paper presented at the Grand rassemblement du REFAD, Edmonton, Canada.

Béchard, Benoît; Hodgetts, Helen; Morneau-Guérin, Frédéric; Ouimet, Mathieu, & Tremblay, Sébastien (In Press). Political complexity and the pervading role of ideology in policy-making. Journal of Dynamic Decision Making.

Béchard, Benoît, & Morneau-Guérin, Frédéric (Submitted). Mesure de la performance à une tâche de décision dynamique dans un micromonde simulé par ordinateur. Mesure de la performance à une tâche de décision dynamique dans un micromonde simulé par ordinateur.

Béchard, Benoît, & Morneau-Guérin, Frédéric (Oct 2023). Mesure de la performance à une tâche de prise de décision dynamique dans un environnement de micromonde simulé par ordinateur. Paper presented at the 67e Congrès de l'Association Mathématique du Québec, Rimouski.

Bédard, Isabelle; Cosette, Louise; Chamberland, Line; Blais, Martin, & Caron, Pier-Olivier (2023). Homophobic victimization and psychosocial adjustment among adolescents of lesbian and gay parents. LGBTQ+ Family: An Interdisciplinary Journal, 19 (3), 262-274. https://doi.org/10.1080/27703371.2023.2187000

Bédard, Jean-Luc; Massana Macià, Marta, & Groulx, Christophe (2023). Changing Professional Status in Evolving Professional Systems: Towards using a Descriptive Lens to Analyse Multi-layered Transformation Processes. In Maestripieri, Lara, & Bellini, Andrea (Ed.), Professionalism and Social Change. Processes of differentiation Within, Between and Beyond Professions (p. 145-165). Palgrave Macmillan. ISBN ISBN 978-3-031-31277-9 https://doi.org/10.1007/978-3-031-31278-6_7

Bédard, Jean-Luc; Pudelko, Béatrice; Kagorora, Faustin; Psyché, Valéry; Zaidman, Anna Maria, & Simard-Tozzi, Geneviève (2023). Articulating technological and pedagogical accessibility for adult learners in distance education. In Formenti, Laura; Galimberti, Andrea, & Del Negro, Gaia (Ed.), New Seeds for a World to Come. Policies, Practices and Lives in Adult Education and Learning. Proceedings of the 10th ESREA Triennial Conference University of Milano Bicocca, Department of Human Sciences for Education, 29 September-1 October 2022 (p. 65-70). Milan, Italie : Ledizioni. ISBN 978-88-5526-918-6 https://doi.org/10.5281/zenodo.8017866

Bégin-Caouette, Olivier; Beaupré-Lavallée, Alexandre; Marois, Sylvain; Papi, Cathia, & Thériault, Marie (2023). La place du français en enseignement supérieur au Québec (rapport de recherche). LIRES.

Bégin-Caouette, Olivier; Beaupré-Lavallée, Alexandre; Marois, Sylvain; Papi, Cathia; Thériault, Marie, & Roy, Justin (Mar 2023). La place du français en enseignement supérieur au Québec. Keynote (invited) presented at the Francolloque, Montréal.

Cagnin, Alix; Choinière, Manon; Bureau, Nathalie J.; Durand, Madelaine; Mezghani, Neila; Gaudreault, Nathaly, & Hagemeister, Nicola (2023). Targeted exercises can improve biomechanical markers in individuals with knee osteoarthritis: A secondary analysis from a cluster randomized controlled trial. The Knee, 40, 122-134. https://doi.org/10.1016/j.knee.2022.10.008

Carignan, Isabelle; Papi, Cathia; Beaudry, Marie-Christine, & Gérin-Lajoie, Serge (2023). Apprendre le piano en ligne, est-ce possible ?. La Conversation.

Caron, Pier-Olivier (Jun 2023). Détecter les médiations longitudinales à l'aide d'analyses transversales : une étude sur l'impact de la spécification de modèle sur la puissance statistique et le taux d'erreur de type I. Paper presented at the 12e colloque Méthodes Quantitatives en Sciences Humaines (MQSH), Montréal.

Caron, Pier-Olivier (May 2023). La fin de la valeur p binaire. Paper presented at 90e congrès de l'Association Francophone pour le Savoir (ACFAS), Montréal.

Caron, Pier-Olivier (2023). Méthodes quantitatives avec R. Montréal : Téluq. ISBN https://mqr.teluq.ca/

Caron, Pier-Olivier (May 2023). Une évaluation du test de suffisance de la prochaine valeur propre (NEST). Paper presented at the 45e congrès annuel de la Société québécoise pour la recherche en psychologie (SQRP), Sherbrooke.

Caron, Pier-Olivier (Jul 2023). An evaluation of the Nest Eigenvalue Sufficiency Test (NEST). Paper presented at the 10e European Congress of Methodology de l'European Association of Methodology, Gand.

Chamberland, Éric (2023). Une analyse historique et conceptuelle des concepts de charge cognitive dans la théorie de la charge cognitive de John Sweller (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Pudelko, Béatrice.

Chaput, Mathieu, & Paulsson, Alexander (2023). Bypassing the animal: Plant-based meat and the communicative constitution of a moral market. Economy and Society. https://doi.org/10.1080/03085147.2023.2168370

Chaput, Mathieu, & Paulsson, Alexander (2023). Sauver la planète, un burger à la fois : Les stratégies communicationnelles de la viande végétale. Communiquer, 37, X-X. https://doi.org/10.4000/communiquer.10884

Clausecker, Robert, & Lemire, Daniel (2023). Transcoding Unicode Characters with AVX-512 Instructions. Software: Practice and Experience, 53 (12). https://doi.org/10.1002/spe.3261

Cnossen, Boukje, & Bencherki, Nicolas (2023). Artful legitimacy: The role of materiality in practices of legitimation. Organization Studies, 44 (6), 919–938. https://doi.org/10.1177/01708406221142962

Collectif scientifique sur les enjeux énergétiques au Québec, Le; Sauvée, Lucie; Brullemans, Marc; Campbell, Bonnie; Reutenauer, Christophe; Saunier, Bernard; Waaub, Jean-Philippe, & Weissenberger, Sebastian (2023). Engagement, militance et lobbyisme scientifique. À babord !, 95, 60-61.

Coulombe, Audrey; Guérineau, Julia, & Mezghani, Neila (2023). Smart apparel design for urinary incontinence detection. In IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering; 8th International Conference on Intelligent Textiles & Mass Customisation, vol. 1266, no 1 (p. 012007). IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1757-899X/1266/1/012007

Courcot, Blandine (2023). Suivi et modélisation du potentiel hydrique du sol dans un contexte de stress climatiques : le cas d'une érablière à bouleau jaune à la marge nordique de sa distribution. (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Lemire, Daniel, & Bélanger, Nicolas.

Courcot, Blandine (2023). Suivi et modélisation du potentiel hydrique du sol dans un contexte de stress hydrique : le cas d’une érablière à bouleau jaune à la marge nordique de sa distribution (Notes de recherche du Laboratoire sur la science des données)..

Czeszak, Wanderlucy; Papi, Cathia; Gérin-Lajoie, Serge, & Tsayem Tchoupou, Aristide (Oct 2023). Hibridização e desafios da EaD na educação superior. Paper presented at 28¨CIAED, Rio des Janeiro.

Czeszak, Wanderlucy; Papi, Cathia; Gérin-Lajoie, Serge, & Tsayem Tchoupou, Aristide (May 2023). Une compétence numérique à maitriser pour contrer l’isolement en FAD. Paper presented at the 10e Colloque international en éducation, Montréal.

Dabbous, Amal; Horn, Matthias, & Croutzet, Alexandre (2023). Measuring environmental awareness: An analysis using google search data. Journal of Environmental Management, 346, 118984. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2023.118984

Desjardins, Guillaume; Sauvé, Louise; Plante, Patrick; Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo, & Brassard, Caroline (May 2023). Le design inclusif comme levier à la formation destinée aux travailleurs ayant des limitations cognitives. Paper presented at the Administrative Science Association of Canada ASAC 2023, Toronto, Canada.

Drolet, Lauriane; Caron, Pier-Olivier; Forget, Jacques; Turcotte, Jean-Robert, & Guimond, Claude (2023). Family physiciansʼ sick-listing practices in relation to mental disorders: A descriptive study. WORK: A Journal of Prevention, Assessment & Rehabilitation, 75 (1), 211-221. https://doi.org/10.3233/WOR-211301

Elchacar, Mireille (2023). The Influence of English on Neologisms for Nonbinary Gender Identities and Sexual Orientations in Quebec French: Between Variation and Purism. American Speech: A Quarterly of Linguistic Usage, 98 (1), 40-66. https://doi.org/10.1215/00031283-10579455

Elchacar, Mireille (2023). Présence et traitement des appellations génériques des peuples autochtones du Canada dans les dictionnaires de langue française. Linx (86). https://doi.org/10.4000/linx.10154

Fecteau, Marie-Claude (2023). Favoriser la satisfaction, la réussite, la persévérance et la motivation chez les étudiants en formation à distance : le rôle de la relation tuteur-apprenant (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Gérin-Lajoie, Serge.

Gagné, Karine; Meins, Elizabeth; Tarabulsy, George M.; Lemelin, Jean-Pascal; Bernier, Annie; Rein, Neta; Caron, Pier-Olivier, & Shai, Dana (Mar 2023). Verbal and non-verbal parental mentalizing profiles: distinct profiles, different effects on infant attachment. Paper presented at the Congrès biannuel de la Society of Research in Child Development (SRCD), Salt Lake City, Utah.

Gagné, Nancy, & Joan Casademont, Anna (2023). The Challenges of Multilingual English Speakers Learning Catalan as a Third or Additional Language. Journal of Catalan Studies, 1 (24), 1-24.

Gauthier, Clermont; Bissonnette, Steve, & Van der Maren, Jean-Marie (2023). La pertinence de l’utilisation des données probantes en éducation à la lumière des rapports théorie-pratique. Unpublished manuscript, Université TÉLUQ, Département Éducation.

Gellen-Kamel, Alexandre, & Caron, Pier-Olivier (Jul 2023). ptchart : An R package for computing Precision Teaching measures and charts. Poster presented at the 10e European Congress of Methodology de l'European Association of Methodology, Gand.

Golden, Annis G., & Bencherki, Nicolas (In Press). Navigating knowledges: Community health workers as liminal professionals. Journal of Professions and Organization, joad013. https://doi.org/10.1093/jpo/joad013

Guévin-Kamena, Roger (2023). Réglage fin par ensemble convergent de divers modèles transformers pour l’analyse du sentiment (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Lemire, Daniel.

Gérin-Lajoie, Serge (Apr 2023). Des exemples d’évaluations formatives. Paper (invited) presented at the Journée de la pédagogie, Québec - Montréal.

Gérin-Lajoie, Serge (Nov 2023). Encadrer des étudiant·es à distance : description des pratiques de nouveaux professeur·es, presented at the 2e Colloque ROC, Virtuel.

Gérin-Lajoie, Serge (Feb 2023). L’enseignement comodal : une approche intégrée nécessaire pour favoriser une réussite. Paper presented at the Activité de perfectionnement du REFAD.

Gérin-Lajoie, Serge (Nov 2023). OPERA : exemple d’outil d’accompagnement institutionnel en formation à distance, presented at the 7e Colloque international, Caen.

Gérin-Lajoie, Serge (Nov 2023). Quelle pourrait être la troisième voie pour l’évaluation des apprentissages à distance en enseignement supérieur. Paper presented at the 44e session d'études, Québec.

Gérin-Lajoie, Serge (Nov 2023). Évaluer les apprentissages à distance ou en classe en enseignement supérieur : et si nous avions la mauvaise voie, presented at the Pré-colloque de la 44e session d'étude, Québec.

Gérin-Lajoie, Serge; Carbonneau Aghaby, Eve; Papi, Cathia, & Hébert, Marie-Hélène (Mar 2023). Portrait des activités d’évaluation des apprentissages à l’ESA -TÉLUQ. Paper presented at Assemblée départementale.

Gérin-Lajoie, Serge, & Collin, Simon (May 2023). Intelligence artificielle en éducation : Et si les machines ne partaient pas sur de bonnes bases ?. Paper presented at the Dans le cadre du symposium "L’IA et le numérique en éducation et en formation : technologies capacitantes ou paralysantes ?" lors du 10e colloque international en éducation, Montréal.

Hotte, Richard; Maïga, Alhoudourou, A.; Abid, Mariem, & Mimoudi, Aziz (2023). IdO-AMI : une solution à l'éducation en zone défavorisée. In Hotte, Richard (Ed.), Actes du colloque internatonial sur les objects et systèmes connectés (COC23) (p. 284-298). France (https://hal.science/hal-04223251) : HAL archives ouvertes.

Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo; Plante, Patrick, & Brassard, Caroline (Ed.). (2023). Regards sur les technologies immersives en éducation et en formation [numéro thématique]. Médiations et médiatisations (15).

Hébert, Marie-Hélène; Gérin-Lajoie, Serge; Beauparlant, René; Beaudoin, Amélie; Fournier Dubé, Naomie, & Papi, Cathia (2023). Processus de recension systématique sur le plagiat et la tricherie en formation à distance en enseignement supérieur 2010-2021. Université Téluq.

Hébert, Marie-Hélène; Gérin-Lajoie, Serge; Papi, Cathia, & Carbonneau Aghaby, Eve (Oct 2023). Assessment Activities in a Distance Teaching University. Paper presented at the Conférence Innovating Higher Education, Istanbul, Turquie.

Ilagan, Michael J.; Caron, Pier-Olivier, & Miočević, Miliça (2023). Multilevel analysis of matching behavior: A comparison of maximum likelihood and Bayesian estimation. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 120 (2), 253-262. https://doi.org/10.1002/jeab.872

Jadoulle, Jean-Louis (Sep 2023). Enseigner et évaluer les compétences en histoire au secondaire au Québec et en Belgique francophone : éléments d’analyse comparative. Paper presented at the 7e Colloque de l’International Association for Didactics in History and Social Sciences/ Association Internationale de Didactique de l'Histoire et des Sciences sociales, Köln (Cologne), Allemagne.

Jadoulle, Jean-Louis (2023). Enseigner l’histoire à distance en contexte d’urgence pandémique : étude des pratiques déclarées des enseignants du secondaire au Québec. Canadian Journal of Education / Revue canadienne de l`éducation (1), 5475. https://doi.org/10.53967/cje-rce.5475

Jadoulle, Jean-Louis (2023). Tisser des réseaux conceptuels pour construire sa compréhension des réalités sociales au premier cycle du secondaire. Traces. Revue de la Société des Professeurs d’Histoire du Québec, 61 (2), 32-44.

Jadoulle, Jean-Louis; Lapré, Sarah; Meese, Pierre, & Richard, Mario (Oct 2023). Enseigner l’histoire en développant des démarches d’enquête au 2e cycle du secondaire. Paper presented at the 61e Congrès de la Société des Professeurs d’Histoire du Québec, Saint-Hyacinthe.

Jadoulle, Jean-Louis; Stan, Catinca Adriana, & Arapi, Enkeleda (2023). Initier les élèves à l’écriture d’un récit de vie. Étude de cas à propos du développement des habiletés historiennes et littéraires d’élèves du primaire.. In Dufays, Jean-Louis; De Croix, Séverine; Pollet, Marie-Christine, & Vrydaghs, David (Ed.), Les recherches en didactique du français. Les résultats en question(s) (p. 239-254). Louvain-la-Neuve, Belgique : Presses universitaires de Louvain, coll. « Recherches en formation des enseignants et en didactique ». ISBN 978-2-39061-356-5

Jemaa, Hela; Bouachir, Wassim; Leblon, Brigitte; LaRocque, Armand; Haddadi, Ata, & Bouguila, Nizar (2023). Tree health assessment from UAV images: Improving object detection and classification using hard negative mining and semi-supervised autoencoder. In 2023 20th Conference on Robots and Vision (CRV) (p. 312-319). IEEE. https://doi.org/10.1109/CRV60082.2023.00047

Jemaa, Hela; Bouachir, Wassim; Leblon, Brigitte; LaRocque, Armand; Haddadi, Ata, & Bouguila, Nizar (2023). UAV-Based Computer Vision System for Orchard Apple Tree Detection and Health Assessment. Remote Sensing, 15. https://doi.org/10.3390/rs15143558

Landry, Normand; Letellier, Anne-Sophie; Hübner, Lena A.; Gagné, Anne-Marie, & Dupuis, Marie-Joseé (2023). Invisibilisées et déconsidérées : autoreprésentations de personnes assistées sociales au Québec. Communiquer (36), 26-47.

Lanoix, Alexandre; Roy, Normand; Gérin-Lajoie, Serge; Poellhuber, Bruno, & Éthier, Marc-André (May 2023). Facteurs de motivation et de démotivation chez des élèves du secondaire en formation à distance. Paper presented at the 11e Colloque international en éducation, Montréal.

Lanoix, Alexandre; Éthier, Marc-André; Gérin-Lajoie, Serge; Poellhuber, Bruno, & Roy, Normand (May 2023). Early Findings on an Experiment in Distance Education with High School Students. Paper presented at the Colloque de l'Open/Technology in Education, Society, and Scholarship Association (OTESSA), Toronto.

Latulippe, Karine; Tessier, Alexandra; Routhier, François; Raymond, Émilie; Fiset, David; Corcuff, Maëlle, & Archambault, Philippe S. (2023). Facilitators and challenges in partnership research aimed at improving social inclusion of persons with disabilities. Disability and Rehabilitation, 1-12. https://doi.org/10.1080/09638288.2023.2188264

Laurence, Amélie, & Gérin-Lajoie, Serge (Nov 2023). L’apprentissage expérientiel : approche pédagogique qui peut engager une personne étudiante dans un contexte d’enseignement supérieur à distance?, presented at the 2e Colloque ROC, Virtuel.

Laurence, Amélie, & Gérin-Lajoie, Serge (2023). Processus de recension systématique sur l'engagement de la personne étudiante dans l'apprentissage expérientiel dans un contexte d'enseignement supérieur à distance, 2000 - 2023. Université Téluq.

Lemire, Daniel (In Press). Exact Short Products From Truncated Multipliers. Computer Journal. https://doi.org/10.1093/comjnl/bxad077

Lewis, François; Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo; Plante, Patrick, & Brassard, Caroline (2023). Usage des technologies immersives (réalité virtuelle, augmentée et vidéo 360) dans l’enseignement supérieur. Médiations et médiatisations (15), 3-10. https://doi.org/10.52358/mm.vi15.330

Lortie, Léo, & Morneau-Guérin, Frédéric (In Press). Le problème de Souslin. Bulletin AMQ, 63 (3).

Létourneau, Alain; Boivin, Geneviève, & Bencherki, Nicolas (2023). Practices of dialogue, dialogues in practice, with their problems. Language and Dialogue, 13 (2), 147-154. https://doi.org/10.1075/ld.00144.let

Marin, Victoria I., & Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo (2023). Going beyond Digital Technologies as Instruments: Initial Teacher Education in (Critical) Digital Competence in Quebec. In Proceedings of the ECER 2023 Conference. Glasgow, Ecosse : European Educational Research Association.

Miladi, Fatma; Lemire, Daniel, & Psyché, Valéry (In Press). Learning Engagement and Peer Learning in MOOC: A Selective Systematic Review. In 19th International Conference on Intelligent Tutoring Systems.

Morneau-Guérin, Frédéric (2023). 27 conditions essentielles à la vie humaine [review of the book from Bouchard, Jean]. Les Cahiers de lecture de L’Action nationale, XVII (2), 9.

Morneau-Guérin, Frédéric (2023). A Bridge to Advanced Mathematics: From Natural to Complex Numbers [review of the book from Cioaba, Sebastian M., & Linde, Werner]. MAA Reviews.

Morneau-Guérin, Frédéric (2023). From the Bookshelf of Frédéric Morneau-Guérin. Crux Mathematicorum, 49 (8), 417-420.

Morneau-Guérin, Frédéric (2023). A Full Axiomatic Development of High School Geometry [review of the book from Clark, David M., & Pathania, Samrat]. MAA Reviews.

Morneau-Guérin, Frédéric (2023). An Introduction to Proof via Inquiry-Based Learning [review of the book from Ernst, Dana C.]. MAA Reviews.

Morneau-Guérin, Frédéric (2023). Le carnivore herbivore [review of L’étonnant Panda : Erreur de la nature ou merveille d’adaptation?, from Barrette, Cyrille]. Les Cahiers de lecture de L’Action nationale, XVIII (1), 7-8.

Morneau-Guérin, Frédéric (Oct 2023). Les pavages apériodiques du plan et le einstein. Paper presented at the 67e Congrès de l'Association Mathématique du Québec, Rimouski.

Morneau-Guérin, Frédéric (2023). L’insoutenable éventualité de ne plus être [review of Les chimpanzés rêvent-ils d'un paradis des bananes?, from Perkins, Guy]. Les Cahiers de lecture de L’Action nationale, XVII (2), 26-28.

Morneau-Guérin, Frédéric (Nov 2023). Martin Gardner et la question du réalisme. Paper presented at the Réunion d’éducation en ligne 2023 de la SMC.

Morneau-Guérin, Frédéric (2023). Operator Theory by Example [review of the book from Garcia, Stephan Ramon; Mashreghi, Javad, & Ross, William T.]. MAA Reviews.

Morneau-Guérin, Frédéric (Jun 2023). Poids de convolution sur l2. Paper (invited) presented at the Session "Matrices et opérateurs / Matrices and operators" de la réunion d'été 2023 de la Société mathématique du Canada, Ottawa.

Morneau-Guérin, Frédéric (2023). Pour l’avancement des sciences: Histoire de l’Acfas (1923-2023) [review of Pour l’avancement des sciences: Histoire de l’Acfas (1923-2023), from Gingras, Yves]. Les Cahiers de lecture de L’Action nationale, XVII (3), 23-24.

Morneau-Guérin, Frédéric (2023). Sakharov: Science, morale et politique [review of Sakharov: Science, morale et politique, from Rhéaume, Charles]. Les Cahiers de lecture de L’Action nationale, XVIII (1), 26.

Morneau-Guérin, Frédéric (2023). Squigonometry: The Study of Imperfect Circles [review of the book from Poodiack, Robert D., & Wood, William E.]. MAA Reviews.

Morneau-Guérin, Frédéric (2023). Un entretien avec Normand Baillargeon et Yves Gingras. Cahiers de lecture de l’Action Nationale, XVII (3), 25-28.

Morneau-Guérin, Frédéric (2023). Un philosophe à l'école [review of Un philosophe à l'école, from Baillargeon, Normand]. Les Cahiers de lecture de L’Action nationale, XVII (3), 22-24.

Mushtak, Noble, & Lemire, Daniel (2023). Fast Number Parsing Without Fallback. Software: Practice and Experience, 53 (7), 1467-1471. https://doi.org/10.1002/spe.3198

Naimi, Safwen; Bouachir, Wassim, & Bilodeau, Guillaume-Alexandre (In Press). 1D-Convolutional transformer for Parkinson disease diagnosis from gait. Neural Computing and Applications.

Naimi, Safwen; Bouachir, Wassim, & Bilodeau, Guillaume-Alexandre (In Press). HCT: Hybrid Convnet-Transformer for Parkinson’s disease detection and severity prediction from gait. In Proceedings of the 22nd IEEE International Conference on Machine Learning and Applications (ICMLA 2023). IEEE.

Naimi, Safwen; Koubaa, Olfa; Bouachir, Wassim; Bilodeau, Guillaume-Alexandre; Jeddore, Gregory; Baines, Patricia; Correia, David LP, & Arsenault, André (In Press). Automating lichen monitoring in ecological studies using instance segmentation of time-lapse images. In Proceedings of the 22nd IEEE International Conference on Machine Learning and Applications (ICMLA 2023). IEEE.

Nfissi, Alaa; Bouachir, Wassim; Bouguila, Nizar, & Mishara, Brian (In Press). Iterative Feature Boosting for Explainable Speech Emotion Recognition. In Proceedings of the 22nd IEEE International Conference on Machine Learning and Applications (ICMLA 2023). IEEE.

Nizipli, Yagiz, & Lemire, Daniel (In Press). Parsing Millions of URLs per Second. Software: Practice and Experience.

Ntakirutimana, Jean-Bosco; Vieru, Dragos, & Motaghi, Hamed (2023). Strategy for managing project front-end of digital transformation – a case for a multidimensional and creative conceptualization. In Proceedings of the 56th Annual Hawaii Conference on System Sciences. Hawaii : University of Hawaii at Manoa.

Ntang, Pierre Marie (2023). Visualiser pour comprendre : application à la programmation vectorielle (Doctoral dissertation, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Lemire, Daniel, & Robert, Serge.

Papi, Cathia (May 2023). De quelques effets de la crise sanitaire sur le milieu scolaire au Québec. Paper presented at 10e colloque international en éducation, Montréal.

Papi, Cathia (Feb 2023). Entre individus et collectifs: l'accompagnement au coeur de la FAD. Lecture (invited) presented at Semaine de la FAD, en ligne.

Papi, Cathia (Oct 2023). Hibridação: entre sonho e pesadelo?. Lecture (invited) presented at the 28° Congresso Internacional ABED de Educação a Distância (CIAED), Rio de Janeiro.

Papi, Cathia (May 2023). La perception de la place du français en enseignement supérieur chez ses acteurs. Paper presented at the 90e congrès de l'ACFAS, Montréal.

Papi, Cathia (2023). Le tutorat pour soutenir les élèves : une bonne idée ?. La Conversation.

Papi, Cathia (Apr 2023). Les défis de l'accompagnement et de l'évaluation des apprentissages à distance: conseils et réflexiions. Lecture (invited) presented at 14e Journée pour la valorisation de l'enseignement. Perspectives et enjeux de l'enseignement à distance: interactions évaluation et collaboration, en ligne.

Papi, Cathia (May 2023). Qu’en est-il de l’enseignement et de l’apprentissage de la danse à distance ? Adaptations et défis. Paper presented at OTESSA 2023, Toronto.

Papi, Cathia (Sep 2023). Rethinking Distance Education: Towards an Innovative Future for Universities?. Paper presented at 36th Asian Association Of Open Universities Conference (AAOU 2023), Istanbul.

Papi, Cathia (Oct 2023). A value-added university. A unique, relevant and constructive model. Paper presented at General Assembly of the European Association of Distance Teaching Universities, Istanbul.

Papi, Cathia; Beauparlant, René, & Beigas, Marie (Sep 2023). De l’accompagnement de l’autre au cheminement de soi. Paper presented at La Biennale Internationale de l'Éducation, de la Formation et des Pratiques professionnelles, Paris.

Papi, Cathia, & Czeszak, Wanderlucy (Mar 2023). Como lidar com o isolamento no ensino a distância?. Lecture (invited) presented at Tecnologias de inteligência e design digital, en ligne.

Papi, Cathia; Desjardins, Guillaume, & Perrot, Sébastien (May 2023). Les cours comodaux: panacée ou pis-aller selon les étudiants ?, presented at the 90e congrès de l'ACFAS, Montréal.

Papi, Cathia; Desjardins, Guillaume, & Tjen, Monica (Nov 2023). At low tide… or what teachers took away from their distance education experience. Paper presented at ICDE World Conference 2023, San José (Costa Rica).

Papi, Cathia; Desjardins, Guillaume, & Tjen, Monica (Nov 2023). Bimodal learning: a way to adapt to students' autonomy?. Paper presented at 29th ICDE World Conference 2023, San José (Costa Rica).

Papi, Cathia; Gérin-Lajoie, Serge; Czeszak, Wanderlucy, & Tsayem Tchoupou, Aristide (May 2023). Que dit la recherche des approches pour contrer l’isolement en FAD ?. Paper presented at OTESSA, Toronto et en ligne.

Papi, Cathia; Plante, Patrick, & Hébert, Marie-Hélène (Oct 2023). Support: The Keystone of Distance Education. Paper presented at Innovating Higher Education (I-HE2023), Istanbul.

Papi, Cathia, & Thériault, Dominic (Jul 2023). Femmes et hommes dans l'enseignement supérieur : vers plus d'égalité ?. Paper presented at Égalisup, Rennes.

Pelletier, Marie-Andrée (2023). La conscience de soi des enseignantes et des enseignants à l’éducation préscolaire : un domaine de compétences socio-émotionnelles à explorer dès la période d’insertion professionnelle. Éducation et francophonie, 50 (2). https://doi.org/10.7202/1097034ar

Pelletier, Marie-Andrée, & Goyette, Nancy (2023). Les habiletés relationnelles chez les enseignantes à la maternelle au Québec: un domaine de compétences socio-émotionnelles à développer pour favoriser leur bienêtre.. Revue Phronesis, 12 (2-3), 257-270. https://doi.org/10.7202/1097148ar

Plotnikof, Mie, & Bencherki, Nicolas (2023). The communicative constitution of organizational continuity and change in, through and over time. In Hernes, Tor, & Feuls, Miriam (Ed.), A Research Agenda for Organisational Continuity and Change (p. 103-124). Cheltenham, UK : Edward Elgar. ISBN 9781802200157

Psyché, Valéry, & Brassard, Caroline (Jun 2023). Le projet IDE@ : création d'une formation à distance pour formateurs d'adultes qui relève les défis de l'inclusion pédagogique et de l'accessibilité technologique.. Lecture (invited) presented at the Journée Ide@, Montréal, Canada.

Pudelko, Béatrice (May 2023). Wikipédia : une ressource éducative libre sous-utilisée au en enseignement supérieur au Canada?. Paper presented at the Colloque 541 Les ressources éducatives libres francophones en enseignement supérieur : de la pratique à la recherche, 90e Congrès de l'ACFAS, Montréal, Québec, Canada.

Richard, Mario, & Bissonnette, Steve (2023). Mémoire déposé à la Commission de la culture et de l’éducation dans le cadre des consultations sur le Projet de loi 23 (Mémoire déposé à la Commission de la culture et de l’éducation). Université TÉLUQ.

Sauvé, Louise; Plante, Patrick; Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo; Brassard, Caroline, & Desjardins, Guillaume (2023). Developing the Digital Literacy of People with Cognitive Limitations in the Workplace. SN Computer Science, 4 (2), 143. https://doi.org/10.1007/s42979-022-01585-0

Sauvé, Louise; Plante, Patrick; Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo; Brassard, Caroline, & Desjardins, Guillaume (2023). Developing the Digital Literacy of People with Cognitive Limitations in the Workplace. SN Computer Science, 4 (143). https://doi.org/10.1007/s42979-022-01585-0

Sauvé, Louise; Plante, Patrick; Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo; Brassard, Caroline; Tanguay, Vincent; Cousineau, Émilie; Lecours, Marie-Ève, & Villeneuve, Camielle (2023). TAQ-TIC : Développement de l'inclusion socio-numérique de travailleurs-es vivant avec des difficultés cognitives (Rapport de recherche). Québec, Canada : Centre de recherche public SAVIE.

Savard, Isabelle (Feb 2023). Modèle de fonctionnement dans une université à distance et critères de qualité des formations offertes à distance. Paper (invited) presented at the Symposium de l'Université virtuelle de Tunis (UVT): élaborer les référentiels métiers et les vadémécums des acteurs qui interviennent dans le dispositif de l’enseignement à distance (EAD), Hammamet, Tunisie.

Sirois, Geneviève (2023). Rapport final. Diagnostic sur les enjeux de la pénurie de personnel enseignant en Abitibi- Témiscamingue et au Nord-du-Québec (in collaboration with Bergeron, Réal; Niyubahwe, Aline, & Morasse, Isabelle) (Rapport de recherche). UQAT, Groupe régional d'acteurs pour la valorisation des enseignants (GRAVE).

Sirois, Geneviève, & Dembélé, Martial (2023). Pénurie de personnel enseignant. Ampleur du phénomène au Québec. Apprendre et enseigner aujourd’hui, 12 (2), 12-17.

Sirois, Geneviève, & Harnois, Valérie (May 2023). Pénuries d’enseignants et de suppléants au Québec :quelles solutions?. Paper presented at the 10ième Colloque international en éducation, Montréal.

Tessier, Alexandra; Latulippe, Karine; Routhier, François; Raymond, Émilie; Fiset, David; Corcuff, Maëlle, & Archambault, Philippe S. (2023). Strengths and limitations of the Inclusive Society research model: an autoethnography. Disability and Rehabilitation, 1-10. https://doi.org/10.1080/09638288.2023.2188264

Turcotte, Catherine; Prévost, Nathalie, & Caron, Pier-Olivier (2023). Évaluer la compréhension en lecture d’un récit et d’un texte informatif auprès d’élèves de 8 ans. Revue canadienne de linguistique appliquée, 26 (1), 28-45. https://doi.org/10.37213/cjal.2023.32826

Van Nieuwenhuyse, Karel; Jadoulle, Jean-Louis, & De Paepe, Tom (2023). The Teaching of History in Federal Belgium. The Interplay Between Politics and History Curricula in a Nation-State in Decline. In Delgado, Ander, & Mycock, Andrew (Ed.), Conflicts in History Education in Europe: Political Context, History Teaching, and National Identity (p. 119-142). Charlotte, NC : Information Age Publishing, coll. « History and Society: Integrating Social, Political and Economic Sciences ». ISBN 979-8-88730-251-5; 979-8-88730-252-2; 979-8-88730-253-9

Vieru, Dragos; Plugge, Albert, & Bourdeau, Simon (2023). Leveraging Ambidexterity in a Digital Platform Ecosystem: Insights from a Complementor’s Perspective. In Proceedings of the 56th Annual Hawaii Conference on System Sciences. Hawaii : University of Hawaii at Manoa.

Volpato, Vincent (2023). L'architecture d'entreprise et les diagrammes portant sur une page : vers une reconceptualisation théorique des types d'artefact à l'aide de l'objet-frontière (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Vieru, Dragos.

Weissenberger, Sebastian, & Santos Silva, Julia (2023). Planification de l’adaptation aux changements climatiques et aux risques côtiers au Québec – acteurs et articulation. Fractures, 2 (8), 10-11.

Zerkouk, Meriem; Chikhaoui, Belkacem; Hotte, Richard, & Wang, Shengrui (2023). Le raccrochage scolaire à distance : un projet innovant pour un enjeu de société (rapport de recherche). Université TÉLUQ.

Zgaren, Ahmed; Bouachir, Wassim, & Bouguila, Nizar (2023). Automatic counting of planting microsites via local visual detection and global count estimation. IEEE Transactions on Emerging Topics in Computational Intelligence, 1-15. https://doi.org/10.1109/TETCI.2023.3272004

Zgaren, Ahmed; Bouachir, Wassim; Bouguila, Nizar, & Hammoud, Riad I. (2023). MoundCount: A Detection-Based Approach for Automatic Counting of Planting Microsites on UAV Images. In Proceedings of the IEEE/CVF Conference on Computer Vision and Pattern Recognition (CVPR) Workshops (p. 497-506).

wallot, hubert (Oct 2023). Entre le colloque singulier et l'approche Patient-Partenaire, faut-il choisir ?. Poster presented at Congrès français de psychiatrie, Lyon.

This list was generated on Wed Dec 6 01:02:53 2023 EST.