
de recherche en accès libre
![]() | Revenir |
Bissonnette, Steve (2025). L’importance de l’enseignement explicite pour améliorer les apprentissages en Afrique subsaharienne. Apprendre Pour Demain. Blogs, 1-5.
Bocquillon, Marie; Bissonnette, Steve; Émond, Marie et McIntosh, Kent (2025). The Impact of Positive Behavioral Interventions and Supports on Office Discipline Referrals in Quebec Schools: A Descriptive Analysis. Journal of Positive Behavior Interventions , 1-11. https://doi.org/10.1177/10983007241312190
Brackett-Rozinsky, Nevin et Lemire, Daniel (2025). Batched Ranged Random Integer Generation. Software: Practice and Experience, 55 (1). https://doi.org/10.1002/spe.3369
Béchard, Benoît; Hodgetts, Helen; Teyssier-Roberge, Gabrielle; Morneau-Guérin, Frédéric; Ouimet, Mathieu et Tremblay, Sébastien (2025). Breaking Through the ‘Wall of Complexity’ in a Politically Themed Microworld: A Challenge for Elected Officials and the General Public. Cognitive Processing. https://doi.org/10.1007/s10339-025-01257-w
Caron, Pier-Olivier (sous presse). A comparison of the next eigenvalue sufficiency test to other stopping rules for the number of factors in factor analysis. Educational and Psychological Measurement. https://doi.org/10.1177/00131644241308528
Feng, Xiameng; Liu, Zhen; Vo Duy, Sung; Parent, Lise; Barbeau, Benoit et Sauvé, Sébastien (2025). Temporal trends of 46 pesticides and 8 transformation products in surface and drinking water in Québec, Canada (2021–2023): Potential higher health risks of transformation products than parent pesticides. Water Research. https://doi.org/10.1016/j.watres.2025.123339
Jadoulle, Jean-Louis; Richard, Mario; Lapré, Sarah et Desormeaux, Raphaël (2025). Pratiquer l'enquête en classe d'histoire. Traces. Revue de la Société des Professeurs d’Histoire du Québec, 63 (1), 46-52.
Koekkoek, Jeroen et Lemire, Daniel (2025). Parsing Millions of DNS Records per Second. Software: Practice and Experience, 55 (4). https://doi.org/10.1002/spe.3396
Lemire, Daniel (sous presse). Scanning HTML at Tens of Gigabytes per Second on ARM Processors. Software: Practice and Experience.
Mimeau, Catherine; Ricketts, Jessie et Deacon, S. Hélène (2025). Learning spellings and meanings: Longitudinal relations to reading. Journal of Research in Reading. https://doi.org/10.1111/1467-9817.12477
Morneau-Guérin, Frédéric (sous presse). Itinéraire d’un non-mathématicien. Tangente, 223, 10-13.
Morneau-Guérin, Frédéric et Tremblay, Élodie (sous presse). Regard mathématique sur le jeu de Hex. Bulletin AMQ, 65 (3).
Parent, Lise; Anjou, Claire; Chartofylaka, Lamprini; De Lacaze, Thierry; Forissier, Thomas et Bourdeau, Jacqueline (2025). Integration of interculturality in education for sustainable development. the Journal of Environmental Education. https://doi.org/10.1080/00958964.2025.2471974
Gauthier, Clermont; Bissonnette, Steve et Bocquillon, Marie (2025). Crise de la pédagogie dans un monde globalisé. Dans Alix, Sébastien-Akira (dir.), Crises de l'éducation : perspectives internationales (p. 49-74). Grenoble : Presses universitaires de Grenoble, coll. « LIBRE COURS ». ISBN 9782706153853 (2706153857)
Lamoureux, Samuel (2025). Digital disruption or union neutralization? A diachronic history of tensions between the figures of the professional and the worker in the history of a Canadian newspaper. Dans Tofalvy, Tamas et Vobič, Igor (dir.), Histories of Digital Journalism. The Interplay of Technology, Society and Culture (p. 106-118). New York : Routledge, coll. « Routledge Research in Journalism ». ISBN 9781032795072 https://doi.org/10.4324/9781003492436
Miladi, Fatma; Psyché, Valéry; Diattara, Awa; El Mawas, Nour et Lemire, Daniel (sous presse). Evaluating a GPT-4 and Retrieval-Augmented Generation-Based Conversational Agent to Enhance Learning Experience in a MOOC. Dans 17th International Conference on Computer Supported Education.
Shuraida, Shadi (2025). You've been Phished! The Effect of Threat Susceptibility in Fear Appeal Messages on Employee Security Training Motivation and Learning. Dans Proceedings of the 58th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS) (p. 4512-4520). Hawaii, HI. ISBN 978-0-9981331-8-8
Vieru, Dragos et Plugge, Albert (2025). Overcoming the AI opacity in ESG reporting: A Digital Platform-based Knowledge Boundary-Spanning Perspective. Dans Proceedings of the 58th Annual Hawaii Conference on System Sciences. Hawaii : University of Hawaii at Manoa.
Morneau-Guérin, Frédéric (mars 2025). La pierre unique. Communication (sur invitation) présentée à la Journée des mathématiques, Québec.
Papi, Cathia (janv. 2025). Deprivation Versus Change: Dancers’ Pandemic Experience. Communication présentée à Hawaii University International Conferences. Arts, Humanities, Social sciences, Education, Honolulu.
Papi, Cathia (janv. 2025). Le tutorat : un dispositif d’accompagnement efficace. Communication (sur invitation) présentée au Séminaire DREAM*U, en ligne.
Morneau-Guérin, Frédéric (2025). Eigenvalues of Toeplitz matrices emerging from finite differences for certain ordinary differential operators [compte rendu de l'ouvrage de Bogoya, Manuel; Böttcher, Albrecht et Grudsky, Sergei]. zbMATH Open.
Morneau-Guérin, Frédéric (2025). Estimates of the p-norms of solutions and inverse matrices of systems of linear equations with a circulant matrix [compte rendu de l'ouvrage de Volkov, Yuriĭ S. et Bogdanov, Vladimir V.]. Mathematical Reviews.
Morneau-Guérin, Frédéric (2025). Histoire de la Faculté de pharmacie de l'Université Laval: 1924-2024 [compte rendu de l'ouvrage de Barbeau, Gilles et Huot, Marthe]. Les Cahiers de lecture de L’Action nationale, XIX (1), 16.
Morneau-Guérin, Frédéric (2025). Histoire de la recherche biomédicale au Québec: Du chercheur isolé aux grandes équipes de recherche, 1900-2023 [compte rendu de l'ouvrage de Goulet, Denis et Drouin, Christian Allen]. Les Cahiers de lecture de L’Action nationale, XIX (1), 37.
Morneau-Guérin, Frédéric (2025). La musique parmi les sciences dans les textes arabes médiévaux [compte rendu de l'ouvrage de Ghrab, Anas]. zbMATH Open.
Morneau-Guérin, Frédéric (2025). La méthode Boucar [compte rendu de Ces esprits qui dorment dans les semences, de Diouf, Boucar]. Les Cahiers de lecture de L’Action nationale, XIX (1), 12-14.
Morneau-Guérin, Frédéric (2025). Sept concepts attribués à Siméon-Denis Poisson [compte rendu de l'ouvrage de Kosmann-Schwarzbach, Yvette]. zbMATH Open.
Morneau-Guérin, Frédéric (2025). Variations in the sub-defect of doubly substochastic matrices [compte rendu de l'ouvrage de Cao, Lei; Bayati Eshkaftaki, Ali et Koyuncu, Selcuk]. Mathematical Reviews.
Morneau-Guérin, Frédéric (2025). A face of the polytope of doubly stochastic matrices [compte rendu de l'ouvrage de Song, Seok-Zun et Beasley, LeRoy B.]. Mathematical Reviews.
Morneau-Guérin, Frédéric (2025). A study of the validity of Oppenheim's inequality for Hurwitz matrices associated with Hurwitz polynomials [compte rendu de l'ouvrage de Alsaafin, Fatimah; Al-Saafin, Doaa et Garloff, Jürgen]. Mathematical Reviews.
Boyer, Christian et Bissonnette, Steve (2025). Comment peut-on justifier le passage de l'orthopédagogie de rattrapage à celle de soulagement?. Montreal : Éditions de l’Apprentissage, coll. « Des points sur les « i » et des barres sur les « t » ».