LogoTeluq
Français
Logo
Open access research
publication repository

DOCUMENTS DATED 2020

Up one level
Export as [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0
Group by: Item Type | No Grouping
Number of items: 78.

Journal Articles

Alix, Stéphanie; Cossette, Louise; Cyr, Mireille; Frappier, Jean-Yves; Caron, Pier-Olivier, & Hébert, Martine (2020). Self-blame, shame, avoidance, and suicidal ideation in sexually abused adolescent girls : a longitudinal study. Journal of Child Sexual Abuse, 29 (4), 432-447. https://doi.org/10.1080/10538712.2019.1678543

Ben Abdallah, Skander; Croutzet, Alexandre, & Ortmann, Janosch (2020). Major projects optimal capacity and timing with time-to-build and investment cost dependency on capacity. International Journal of Applied Decision Sciences, 13 (4).

Bencherki, Nicolas; Cooren, François; Brummans, Boris H. J. M.; Benoit-Barné, Chantal, & Matte, Frédérik (2020). La culture en tant que cultivation : vers une conception communicationnelle de la culture organisationnelle. Communiquer : Revue de communication sociale et publique, 29, 89-109. https://doi.org/10.4000/communiquer.5674

Bensalma, Fatima; Richardson, Glen; Ouakrim, Youssef; Fuentes, Alexandre; Dunbar, Michael; Hagemeister, Nicola, & Mezghani, Neila (2020). A Combined Visualization Method for Multivariate Data Analysis. Application to Knee Kinematic and Clinical Parameters Relationships. Applied Sciences, 10 (5), 1762. https://doi.org/10.3390/app10051762

Bergeron, Claude; Assogbavi, Tov, & Gueyie, Jean-Pierre (2020). Conditional capital asset pricing model, long-run risk, and stock valuation. Economics Bulletin, 40 (1), 77-86.

Bissonnette, Steve (2020). Pour développer une école bienveillante : Le Soutien au Comportement Positif (SCP). TA@l’école.

Bissonnette, Steve; Bocquillon, Marie, & Gauthier, Clermont (2020). Maximiser le temps d'enseignement-apprentissage. Résonances, Mensuel de l’école valaisanne (5), 8-9.

Bissonnette, Steve; Bocquillon, Marie, & St-Georges, Normand (2020). Bienveillance à l’école et prévention des difficultés comportementales :le Soutien au comportement positif (SCP). La nouvelle revue Éducation et société inclusives, 88, 231-240.

Bissonnette, Steve; Bouchard, Carl; St-Georges, Normand; Gauthier, Clermont, & Bocquillon, Marie (2020). Un modèle de réponse à l’intervention (RàI) comportementale : le soutien au comportement positif (SCP). Enfance en difficulté, 7, 131-152.

Bissonnette, Steve; Gauthier, Clermont, & Bocquillon, Marie (2020). Para revolucionar a formação docente: propostas de intervenções baseadas em evidências. (Version portuguaise de Pour révolutionner la formation à l'enseignement : proposer des interventions fondées sur des données probantes). Education in Perspective, 11, 1-9. https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.9010

Bissonnette, Steve; Gauthier, Clermont, & Bocquillon, Marie (2020). Pour révolutionner la formation à l'enseignement : proposer des interventions fondées sur des données probantes. Educação em Perspectiva (Perspective éducation), 11, 1-9. https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.9010

Bocquillon, Marie; Gauthier, Clermont; Bissonnette, Steve, & Derobertmasure, Antoine (2020). Enseignement explicite et développement de compétences : antinomie ou nécessité?. Formation et profession, 28 (2), 3-18.

Bourgoin, Alaric; Bencherki, Nicolas, & Faraj, Samer (2020). “And who are you?”: A performative perspective on authority in organizations. Academy of Management Journal, 63 (4), 1134-1165. https://doi.org/10.5465/amj.2017.1335

Boyer, Christian, & Bissonnette, Steve (2020). Les Nouvelles pédagogies du 21e siècle.... Formation et profession, 28 (2), 113-116.

Caron, Pier-Olivier; Valois, Philippe, & Gellen-Kamel, Alexandre (2020). Some computational descriptions of moderation analysis. The Quantitative Methods for Psychology, 16 (1), 9-20. https://doi.org/10.20982/tqmp.16.1.p009

Correia, David LP; Bouachir, Wassim; Gervais, David; Pureswaran, Deepa; Kneeshaw, Daniel D, & De Grandpré, Louis (2020). Leveraging Artificial Intelligence for Large-Scale Plant Phenology Studies From Noisy Time-Lapse Images. IEEE Access, 8, 13151 - 13160. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2965462

Gauthier, Clermont; Bissonnette, Steve, & Bocquillon, Marie (2020). Ensinar ou confundir os alunos? O que a investigação diz sobre a ideia de que «é preciso variar o método de ensino» (version portugaise de Teaching or confusing the students? What the research tells us about the idea that «the teaching method must be varied»). INICIATIVA EDUCAÇÃO.

Gauthier, Clermont; Bissonnette, Steve, & Bocquillon, Marie (Submitted). Instruire ou étourdir les élèves ? Réflexion critique sur l’idée qu’« il faut varier son enseignement ». Educação & Formação.

Gauthier, Clermont; Bissonnette, Steve, & Bocquillon, Marie (2020). Teaching or confusing the students? What the research tells us about the idea that «the teaching method must be varied». Iniciativa Educação.

Gayraud, Hélène; Pudelko, Béatrice, & Lecours, Lise (2020). Mettre en place des conditions gagnantes pour favoriser l’apprentissage : un atout pour la diététiste-nutritionniste. Nutrition- science en évolution, 17 (3), 17-21.

Gourlay, Catherine; Collin, Pascal; Caron, Pier-Olivier; D'Auteuil, Camille, & Scherzer, Peter B. (In Press). Psychometric assessment of social cognitive tasks. Applied Neuropsychology: Adult. https://doi.org/10.1080/23279095.2020.1807348

Jadoulle, Jean-Louis (2020). Apprendre aux futurs enseignants à faire analyser des documents en classe d’histoire : un « verrou d’apprentissage »?. Enjeux et société, 7 (1), 149-176.

Joan Casademont, Anna (2020). Estudio etiológico de los errores del alumnado francófono de catalán nivel B1. Revista Fuentes, 22 (1), 65-74.

Joan Casademont, Anna (2020). Types d’erreurs chez des francophones qui apprennent le catalan dans un examen de niveau B1 (Seuil). Revista Íkala, 25 (2), 417-433.

Joan Casademont, Anna, & Pomerleau, Marc (2020). L’enseignement de la traduction catalan-français dans un programme universitaire de langue et culture catalanes : Expérience de mise en œuvre. REC - Révue d’études catalanes, 5, 60-82.

Jovanovic, Franck (In Press). Les gestionnaires français et l’organisation de l’économie financière pendant les années 1970-1980. Revue Internationale de Psychosociologie et de Gestion des Comportements Organisationnels (RIPCO).

Michaud, Renée; Bernier, Amélie, & Ben Mansour, Jamal (2020). L’adéquation formation-emploi : concepts et pratiques de gestion des ressources humaines. Relations industrielles/Industrial Relations, 75 (2), 296-320.

Michaud, Renée; Bernier, Amélie, & Ben Mansour, Jamal (2020). Main-d'oeuvre : réussir une bonne adéquation formation-emploi. Revue RH - hors-série 2020, 22.

Morneau-Guérin, Frédéric (In Press). Weighted Young-type inequalities on locally compact groups. Novi Sad Journal of Mathematics. https://doi.org/10.30755/NSJOM.10061

Morneau-Guérin, Frédéric, & Ransford, Thomas (2020). Convolution weights on l^2-spaces. The Journal of Mathematical Analysis and Applications, 492 (1). https://doi.org/10.1016/j.jmaa.2020.124396

Muła, Wojciech, & Lemire, Daniel (In Press). Base64 encoding and decoding at almost the speed of a memory copy. Software: Practice and Experience, 50 (2), 89-97. https://doi.org/10.1002/spe.2777

Papi, Cathia, & Gérin-Lajoie, Serge (2020). Enseigner à distance, ça ne s'improvise pas !. La Conversation.

Papi, Cathia; Gérin-Lajoie, Serge, & Hébert, Marie-Hélène (2020). Se rapprocher de l’évaluation à distance : dix pistes de réponse. Évaluer. Journal international de recherche en éducation et formation, 1 (Hors s), 201-206.

Pelletier, Claudia; Croteau, Anne-Marie; Raymond, Louis, & Vieru, Dragos (2020). Achieving Social IT Alignment through the Orchestration of IT Assets: An Interpretive Case Study. Information Systems Management, 37 (3). https://doi.org/10.1080/10580530.2020.1733712

Pelletier, Marie-Andrée (2020). Faire évoluer les représentations des futurs enseignants : Comment mieux les préparer ?. Apprendre et enseigner aujourd’hui, 9 (2), 44-47.

Pelletier, Marie-Andrée (2020). Quelle est la place de la gestion des émotions dans la formation des futurs enseignants ?. La foucade, 20 (2), 8-10.

Raymond, Louis; Uwizeyemungu, Sylvestre; Bergeron, François; Croteau, Anne-Marie, & Ortiz de Guinea, Ana (In Press). Information technology-enabled explorative learning and competitive performance in industrial service SMEs: a configurational analysis. Journal of Knowledge Management.

Richard, Mario (2020). Le rôle du développement professionnel dans la mise en œuvre du modèle de la réponse à l’intervention. Enfance en difficulté, VII, 51-78.

Savard, Isabelle; Bourdeau, Jacqueline, & Paquette, Gilbert (2020). Considering Cultural Variables in the Instructional Design Process: A Knowledge-Based Advisor System. Computers and Education, 145. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103722

Tshimula, Jean-Marie; Chikhaoui, Belkacem, & Wang, Shengrui (In Press). A New Approach for Affinity Relationship Discovery in Online Forums. Social Network Analysis and Mining. https://doi.org/10.1007/s13278-020-00644-9

Turcotte, Catherine, & Caron, Pier-Olivier (2020). Better together : combining reading and writing instruction to foster informative text comprehension. Literacy Research and Instruction, 59 (3), 240-259. https://doi.org/10.1080/19388071.2020.1752861

Zerkouk, Meriem, & Chikhaoui, Belkacem (2020). Spatio-Temporal Abnormal Behavior Prediction in Elderly Persons Using Deep Learning Models. Sensors, 20 (8), 2359. https://doi.org/10.3390/s20082359

Book Sections

Aasi, Parisa; Rusu, Lazar, & Vieru, Dragos (2020). The Role of Culture in IT Governance Five Focus Areas: A Literature Review. In Start-Ups and SMEs: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (p. 1664-1687). Hershey, PA : IGI Global, coll. « Critical Explorations ». ISBN 9781799817604 https://doi.org/10.4018/978-1-7998-1760-4

Papers in Conference Proceedings

Chaari, Mariem; Abid, Mariem; Ouakrim, Youssef; Lahami, M, & Mezghani, Neila (2020). A Mobile Application for Physical Activity Recognition using Acceleration Data from Wearable Sensors for Cardiac Rehabilitation. In Proceedings of the 13th International Conference on Health Informatics (p. 1-8). Valletta, Malta. https://doi.org/10.5220/0009118706250632

Chelabi, Hiba; Khadir, Mohamed Tarek, & Chikhaoui, Belkacem (In Press). Stacked Denoising Autoencoder network for short-term prediction of electrical Algerian load. In 7th International Conference on Control, Decision and Information Technologies (CoDIT’20). IEEE.

Coulon, Thibaut; Templier, Mathieu; Bourdeau, Simon; Pascal, Amandine, & Vieru, Dragos (2020). Open Innovation in the Public Sector: A Dynamic Capabilities Perspective and the Role of Information Technology. In Proceedings of the 53rd Annual Hawaii Conference on System Sciences (HICSS) (p. 5942-5951). Hawaii, USA : University of Hawaii at Manoa.

Mezghani, M; Hagemeister, Nicola; Kouki, M; Ouakrim, Youssef; Fuentes, Alexandre, & Mezghani, Neila (2020). Prediction of the Impact of Physical Exercise on Knee Osteoarthritis Patients using Kinematic Signal Analysis and Decision Trees. In Proceedings of BIOSIGNALS 2020 : 13th International Conference on Bio-inspired Systems and Signal Processing (p. 1-6). Valletta, Malta.

Pudelko, Béatrice, & Podlasiewicz, Annabelle (2020). Quels sont les savoirs de référence dans les formations universitaires en éducation et formation des adultes au Québec ?. In Conférence internationale de l’Association Canadienne pour l’étude de l’éducation des adultes : Éducation des adultes dans les temps globaux , AEGT 2020.(Annulé en raison de la pandémie).

Thibeault, Samuel; Gélinas, Véronique; Turcotte, Stéphane; Pépin, Alexandre; Renald, Rachel; Le Sage, Nathalie; Plante, Patrick; Witteman, Holly; Légaré, France; Sauvé, Louise; Gagnon, Marie-Pierre, & Archambault, Patrick (2020). MP48: Head computerized tomography overuse in adults with mild traumatic brain injury in a single Quebec emergency department. Abstract published in Canadian Journal of Emergency Medicine, 22 (S1), S60. https://doi.org/10.1017/cem.2020.196

Conference papers (unpublished)

Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo; Ndugumbo, Vita; Savard, Denis; Anne, Abdoulaye; Larouche, Catherine, & Héon, Lucie (May 2020). Décisions partagées : Programmes universitaires et Communauté de recherche et d'entraide (CREÉ). Paper (invited) presented at the colloque du réseau PÉRISCOPE 2020 (en ligne).

Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo; Papi, Cathia, & Savard, Isabelle (Sep 2020). Evolución del ecosistema de aprendizaje hacia la educación a distancia: Cómo fomentar las prácticas inclusivas?. Keynote (invited) presented at the 11° Coloquio Nacional de Educación Media Superior a Distancia, Mexico, Mexique.

Brassard, Caroline (Jun 2020). Formation à distance et élèves en difficulté : défis, enjeux et solutions.. Lecture (invited) presented at the Congrès d’été en ligne : La rentrée, ça va bien aller!, Québec, Canada.

Brassard, Caroline, & Plante, Patrick (Jun 2020). Formation à distance, jeux sérieux et accompagnement : des pistes pour aider les étudiants en situation de handicap. Lecture (invited) presented at the Journées de sensibilisation et de formation, Zoom.

Gellen-Kamel, Alexandre, & Caron, Pier-Olivier (Mar 2020). Enseignement des méthodes quantitatives : inspiration des approches comportementales. Paper presented at the Colloque en enseignement des statistiques et stratégies pédagogiques, À distance.

Papi, Cathia (Apr 2020). De l’écoute au conseil : richesses et subtilités des pratiques tutorales. Lecture (invited) presented at the Campus connectés, en ligne.

Papi, Cathia (Jun 2020). Enjeux et défis de la formation à distance dans un contexte de pandémie. Paper (invited) presented at The Evaluation of Distance Education Experiences at the time of COVID-19: Effects, Challenges and Perspectives INTERNATIONAL WEB CONFERENCE, Oujda, Maroc.

Papi, Cathia (May 2020). La formation à distance : pluralités et particularités. Lecture (invited) presented at Conférence pour l'ESTIA, en ligne.

Papi, Cathia; Desjardins, Guillaume, & Gérin-Lajoie, Serge (Mar 2020). Différents facteurs de persévérance en formation à distance. Paper presented at the Atelier du Réseau d'enseignement francophone à distance du Canada (REFAD), En ligne.

Plante, Patrick, & Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo (Aug 2020). Je diffuse mon contenu à distance. Paper (invited) presented at the webinaires « J’enseigne à distance » (en ligne).

Plante, Patrick; Papi, Cathia; Savard, Isabelle; Brassard, Caroline; Gérin-Lajoie, Serge, & Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo (Sep 2020). Retour sur l’expérience de la conception de la formation jenseigneadistance.teluq.ca. Paper (invited) presented at the webinaire « Plongeons dans la formation à distance » organisé par le Mouvement interministériel pour l'innovation dans les apprentissages (Miia) (en ligne).

Pudelko, Béatrice (2020). Le projet Wiki-TEDia: les enjeux du design durable et ouvert de l'apprentissage en ligne asynchrone dans une université à distance. Paper presented at the The 2020 Canadian Network for Innovation in (CNIE) Conference (annulée), Montréal, Québec, Canada.

Savard, Isabelle (Jul 2020). Critères de qualité d’un cours à distance ou hybride: Quoi? Quand? Pourquoi? Comment?. Paper (invited) presented at the Webinaire Adapter son cours pour une offre hybride ou à distance, Virtuelle.

Book Reviews

Benessaieh, Affef (2020). Parler en Amérique : Oralité, colonialisme, territoire [review of the book from Giroux, Dalie]. Relations, 806, 46.

Croutzet, Alexandre (2020). Sous la direction de Franck Coggins, Claudia Champagne, et Lyne Latulippe, Éléments de la finance responsable : une perspective multidimensionnelle, Éditions Thomson Reuters Canada, 2018, 731 p. [review of the book from Coggins, Franck; Champagne, Claudia, & Latulippe, Lyne]. Revue Interventions Économiques (63).

Morneau-Guérin, Frédéric (2020). Des jeux pour le plaisir d'apprendre [review of Initiation mathématique suivie de L'éducation de demain, from Baillargeon, Normand, & Laisant, Charles-Ange]. Les Cahiers de lecture de L’Action nationale, XIV (3), 13-14.

Morneau-Guérin, Frédéric (2020). Frank Ramsey: A Sheer Excess of Powers [review of the book from Misak, Cheryl]. MAA Reviews.

Morneau-Guérin, Frédéric (2020). Félix d’Hérelle, trop rebelle pour le Nobel [review of the book from Villedieu, Yanick, & Lemieux, Raymond]. Les Cahiers de lecture de L’Action nationale, XIV (3), 34.

Morneau-Guérin, Frédéric (2020). Introduction to Real Analysis [review of the book from Heil, Christopher]. MAA Reviews.

Morneau-Guérin, Frédéric (2020). Le conditionnement pédagogique [review of De l’éducation libérale : essai sur la transmission de la culture générale, from Richard, Louis-André]. Les Cahiers de lecture de L’Action nationale, XIV (2), 36; 38.

Morneau-Guérin, Frédéric (2020). Proof Technology in Mathematics Research and Teaching [review of the book from Hanna, Gila; Reid, David A., & de Villiers, Michael]. MAA Reviews.

Morneau-Guérin, Frédéric (2020). STEM education for the 21st century [review of the book from Penprase, Bryan]. MAA Reviews.

Morneau-Guérin, Frédéric (2020). The Strangest Man. The Hidden Life of Paul Dirac [review of the book from Farmelo, Graham]. MAA Reviews.

Morneau-Guérin, Frédéric (2020). Transnational Synergies in School Mathematics and Science Debates [review of the book from Openshaw, Roger, & Walshaw, Margaret]. MAA Reviews.

Unpublished manuscripts

Couture, Marc (2020). Canadian OA scholarly journals: An exhaustive survey. Unpublished manuscript, Université TÉLUQ.

Gérin-Lajoie, Serge; Beaupré, Julie; Contamines, Julien; Hébert, Marie-Hélène, & Paquette-Côté, Karine (2020). L’évaluation des apprentissages en 20 questions. Unpublished manuscript, Université TÉLUQ, Département éducation.

Gérin-Lajoie, Serge, & Papi, Cathia (2020). Cours à distance : 10 critères pour en évaluer la qualité. Unpublished manuscript, Université TÉLUQ, Département éducation.

Jovanovic, Franck, & Le Gall, Philippe (2020). Mathematical analogies: An engine for understanding the transformations of the boundaries between economics and physics. Unpublished manuscript, Université TELUQ.

Doctoral Dissertations and Master's Theses

Coulombe, Claude (2020). Techniques d’amplification des données textuelles pour l'apprentissage profond (Doctoral dissertation, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Paquette, Gilbert; Mezghani, Neila, & Gagnon, Michel.

This list was generated on Sat Sep 19 01:04:11 2020 EDT.