LogoTeluq
Français
Logo
Open access research
publication repository

DOCUMENTS DATED 2019

Up one level
Export as [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0
Group by: Item Type | No Grouping
Number of items: 161.

Journal Articles

Abid, Mariem; Mezghani, Neila, & Mitiche, Amar (2019). Knee Joint Biomechanical Gait Data Classification for Knee Pathology Assessment : A Literature Review. Applied Bionics and Biomechanics, 2019, ID 747203. https://doi.org/10.1155/2019/7472039

Ben Nouma, Badreddine; Mitiche, Amar, & Mezghani, Neila (2019). A Sample-Encoding Generalization of the Kohonen Associative Memory and Application to Knee Kinematic Data Representation and Pathology Classification. Applied Sciences, 9 (9), Article 1741. https://doi.org/10.3390/app9091741

Ben Nouma, Badreddine; Mitiche, Amar; Ouakrim, Youssef, & Mezghani, Neila (2019). Pattern Classification by the Hotelling Statistic and Application to Knee Osteoarthritis Kinematic Signals. Machine Learning and Knowledge Extraction, 1 (3), 768–784. https://doi.org/10.3390/make1030045

Bencherki, Nicolas, & Bourgoin, Alaric (2019). Property and Organization Studies. Organization Studies, 40 (4), 497-513. https://doi.org/10.1177/0170840617745922

Benessaieh, Afef (2019). Dix ans après Bouchard-Taylor : l’interculturalisme en questions. Recherches sociographiques, 60 (1), 11-34.

Bensalma, Fatima; Mezghani, Neila; Ouakrim, Youssef; Fuentes, Alexandre; Choinière, Manon; J. Bureau, Nathalie; Durand, Madelaine, & Hagemeister, Nicola (2019). A multivariate relationship between the kinematic and clinical parameters of knee osteoarthritis population. BioMedical Engineering OnLine, 18 (1), Article 58. https://doi.org/10.1186/s12938-019-0676-8

Bergeron, Claude (2019). Recursive preferences, long-run risks, and stock valuation. Economics Bulletin, 39 (2), 996-1004.

Bergeron, Claude; Gueyie, Jean-Pierre, & Sedzro, Komlan (2019). Consumption, earnings risk, and payout ratios. American Journal of Finance and Accounting, 6 (1), 101-118. https://doi.org/10.1504/AJFA.2019.10025899

Bergeron, Claude; Gueyie, Jean-Pierre, & Sedzro, Komlan (2019). Earnings multifactor process, residual income valuation, and long-run risk. Journal of Theoretical Accounting Research, 15 (1), 23-43.

Bernier, Amélie; Michaud, Renée, & Ben Mansour, Jamal (2019). Les déterminants organisationnels des pratiques d’adéquation formation-emploi : une étude exploratoire auprès de PME manufacturières. Ad Machina (3), 2-17. https://doi.org/10.1522/radm.no3.1095

Bissonnette, Steve (2019). Innovation dans un Centre de formation professionnelle : Le Soutien au comportement positif (SCP). Éducation Canada.

Bissonnette, Steve; Bocquillon, Marie, & Gauthier, Clermont (2019). L’injonction à « enseigner plus explicitement » n’est pas conforme à l’enseignement explicite de Rosenshine La dérive des cousins français. Apprendre et enseigner aujourd’hui, 8 (2), 57-62.

Bissonnette, Steve, & Boyer, Christian (2019). Les enfants des milieux socioéconomiques défavorisés sont-ils massivement condamnés à l’échec scolaire?. Formation et profession, 27 (2), 115-117. https://doi.org/10.18162/fp.2019.a174

Bocquillon, Marie; Bissonnette, Steve, & Gauthier, Clermont (2019). Faut-il utiliser l’enseignement explicite en tout temps ? Non... mais oui !. Apprendre et enseigner aujourd’hui, 8 (2), 25-28.

Boisjoli, Cyndi; Hébert, Martine; Gauthier-Duchesne, Amélie, & Caron, Pier-Olivier (2019). A mediational model linking perceptions of security, alexithymia and behavior problems of sexually abused children. Child Abuse and Neglect, 92, 66-76. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2019.03.017

Bouachir, Wassim; Ihou, Koffi Eddy; Gueziri, Houssem-Eddine; Bouguila, Nizar, & Bélanger, Nicolas (2019). Computer Vision System for Automatic Counting of Planting Microsites Using UAV Imagery. IEEE Access, 7, 82491 - 82500. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2019.2923765

Bédard, Jean-Luc, & Zaidman, Anna Maria (2019). Concilier protection du public et admission de professionnels de la santé formés à l’étranger : enjeux relatifs à la mobilité transnationale dans le cadre de l’Entente de reconnaissance mutuelle France-Québec. Recherches sociographiques, LX (2), 379-400.

Bélanger, Nicolas; Collin, Alexandre; Ricard-Piché, Jacinthe; Kembel, Steven W., & Rivest, David (2019). Microsite conditions influence leaf litter decomposition in sugar maple bioclimatic domain of Quebec. Biogeochemistry, 145 (1-2), 107-126. https://doi.org/10.1007/s10533-019-00594-1

Cagnin, Alix; Choinière, Manon; Bureau, Nathalie J.; Durand, Madelaine; Mezghani, Neila; Gaudreault, Nathaly, & Hagemeister, Nicola (2019). Effective conservative care targeting mechanical markers as risk factors for knee osteoarthritis progression: a cluster randomized controlled trial. Osteoarthritis and Cartilage, 27, S485. https://doi.org/10.1016/j.joca.2019.02.537

Cagnin, Alix; Choinière, Manon; Bureau, Nathalie J.; Durand, Madeleine; Mezghani, Neila; Gaudreault, Nathaly, & Hagemeister, Nicola (2019). A multi-arm cluster randomized clinical trial of the use of knee kinesiography in the management of osteoarthritis patients in a primary care setting. Postgraduate Medicine. https://doi.org/10.1080/00325481.2019.1665457

Caron, Pier-Olivier (2019). Minimum average partial correlation and parallel analysis : the influence of oblique structures. Communications in Statistics - Simulation and Computation, 48 (7), 2110-2117. https://doi.org/10.1080/03610918.2018.1433843

Caron, Pier-Olivier (2019). Multilevel analysis of matching behavior. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 111 (2), 183-191. https://doi.org/10.1002/jeab.510

Caron, Pier-Olivier (2019). A comparison of the type I error rates of three assessment methods for indirect effects. Journal of Statistical Computation and Simulation, 89 (8), 1343-1256. https://doi.org/10.1080/00949655.2019.1577858

Chartofylaka, Lamprini; Stockless, Alain; Fraser, Marc; Psyché, Valéry, & Forissier, Thomas (2019). Sharing contextual knowledge information via asynchronous distance learning: Insights from a context-based research project in primary schools / Partage d’informations contextuelles via l’apprentissage à distance asynchrone : aperçu d'un projet de recherche contextuel dans les écoles primaires. Médiations & médiatisations (2), 117-130. https://doi.org/10.52358/mm.vi2.96

Clément, Julien; Blakeney, William; Hagemeister, Nicola; Desmeules, François; Mezghani, Neila; Lowry, Véronique, & Vendittoli, Pascal-André (2019). Hip-Knee-Ankle (HKA) angle modification during gait in healthy subjects. Gait and Posture, 72, 62-68. https://doi.org/10.1016/j.gaitpost.2019.05.025

Cnossen, Boukje, & Bencherki, Nicolas (2019). The role of space in the emergence and endurance of organizing: How independent workers and material assemblages constitute organizations. Human Relations, 72 (6), 1057-1080. https://doi.org/10.1177/0018726718794265

Croutzet, Alexandre (2019). Générations imbriquées, ressources naturelles et qualité optimale des droits de propriété. L’Actualité économique, Revue d’analyse économique, 95 (2-3).

Dai, Xueping; Cheng, Li Zhen; Mareschal, Jean-Claude; Lemire, Daniel, & Liu, Chong (2019). New method for denoising borehole transient electromagnetic data with discrete wavelet transform. Journal of Applied Geophysics, 168, 41-48. https://doi.org/10.1016/j.jappgeo.2019.05.009

De Matos Alves, Artur (2019). Platform Humanism and Internal Opacity: The Limits of Online Service Providers’ Transparency Discourse. Digital Culture and Society, 4 (2), 107-136. https://doi.org/10.14361/dcs-2018-0207

De Matos Alves, Artur (2019). The utopia of transparency: platform humanism and technocracy in Facebook’s transparency discourse. Teorija in praksa, 56 (3), 779-797.

Deacon, S. Hélène; Mimeau, Catherine; Chung, Sheila Cira, & Chen, Xi (2019). Young readers’ skill in learning spellings and meanings of words during independent reading. Journal of Experimental Child Psychology, 181, 56-74. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2018.12.007

Dupré, Jean-François (2019). Taiwan's Indigenous Languages Development Act: democratic politics, transitional justice and the quest for diplomatic recognition. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 40 (8), 652-664.

Elchacar, Mireille (2019). Comparaison du traitement lexicographique des appellations des identités de genre non traditionnelles dans les dictionnaires professionnels et profanes. ELA - Études de linguistique appliquée, 2 (194), 177-191.

Elchacar, Mireille (2019). La féminisation de la langue en français québécois : historique et points sensibles. Savoirs en prisme, 10.

Elchacar, Mireille (2019). Les enseignants devraient-ils encore avoir peur des anglicismes?. Correspondance, 24 (7).

Elchacar, Mireille, & Salita, Ada Luna (2019). Étude diachronique du discours normatif sur les anglicismes dans les chroniques de langue au Canada francophone : d'Alphonse Lusignan à Guy Bertrand. Circula. Revue d’idéologies linguistiques (9), 4-28. https://doi.org/10.17118/11143/16045

Gagné, Jean (2019). Vieillissement et diagnostics psychiatriques : une recherche-action participative sur les préjugés. Revue du CRÉMIS, 11 (1), 28-33.

Gagné, Nancy (2019). Anglais intensif : transfert des savoirs et développement lexical. Les Langues Modernes, 3, 59-66.

Gariepy, Martin; Gravel, Jocelyn; Légaré, France; Melnick, Edward; Hess, Erik; Witteman, Holly; Lelaidier-Hould, Lania; Truchon, Catherine; Sauvé, Louise; Plante, Patrick; Le Sage, Natalie, & Archambault, Patrick (2019). Head CT overuse in children with a mild traumatic brain injury within two Canadian emergency departments. Paediatrics & Child Health, 1-7. https://doi.org/10.1093/pch/pxy180

Gauthier, Clermont; Bissonnette, Steve, & Bocquillon, Marie (2019). L’enseignement explicite: Une approche pédagogique efficace pour favoriser l’apprentissage des contenus et des comportements en classe et dans l’école. Apprendre et enseigner aujourd’hui, 8 (2), 6-10.

Ghazal, Sam; Sauthier, Michael; Brossier, David; Bouachir, Wassim; Jouvet, Philippe, & Noumeir, Rita (2019). Using machine learning models to predict oxygen saturation following ventilator support adjustment in critically ill children: A single center pilot study. PLoS ONE, 14 (2). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0198921

Joan Casademont, Anna, & Pomerleau, Marc (2019). L’enseignement de la traduction catalan-français dans un programme universitaire de langue et culture catalanes : expérience de mise en œuvre. Revue d’Études Catalanes (5), 60-83.

Jovanovic, Franck (2019). Debating the Computerization of Financial Markets: A Reply to Gasparin, Schinckus, & Green. Social Epistemology Review and Reply Collective, 8 (9), 14-18.

Jovanovic, Franck; Mantegna, Rosario N., & Schinckus, Christophe (2019). When Financial Economics influences Physics: The Role of Econophysics. International Review of Financial Analysis. https://doi.org/10.1016/j.irfa.2019.101378

Langdale, Geoff, & Lemire, Daniel (2019). Parsing Gigabytes of JSON per Second. VLDB Journal, 28 (6). https://doi.org/10.1007/s00778-019-00578-5

Lehaire, Benjamin (2019). Commentaire sur la décision 9353-0913 Québec inc. c. Paré – Le droit à la réputation d'une personne morale est garanti à la suite de propos diffamatoires d'un consommateur. Repères, Les éditions Yvon Blais.

Lehaire, Benjamin (2019). Commentaire sur la décision Pioneer Corp. c. Godfrey – La Cour suprême autorise les actions collectives des acheteurs sous parapluie (« umbrella purchasers ») en droit de la concurrence. Repères, Droit civil en ligne.

Lemire, Daniel (2019). Fast Random Integer Generation in an Interval. ACM Transactions on Modeling and Computer Simulation, 29 (1). https://doi.org/10.1145/3230636

Lemire, Daniel; Kaser, Owen, & Kurz, Nathan (2019). Faster Remainder by Direct Computation: Applications to Compilers and Software Libraries. Software: Practice and Experience, 49 (6), 953-970. https://doi.org/10.1002/spe.2689

Lemire, Daniel, & O'Neill, Melissa (2019). Xorshift1024*, Xorshift1024+, Xorshift128+ and Xoroshiro128+ Fail Statistical Tests for Linearity. Computational and Applied Mathematics, 350, 139-142. https://doi.org/10.1016/j.cam.2018.10.019

Makni, Yosra; Affes, Houda, & Trigui, Ikram (2019). Do Socially Responsible Firms Pay Their Right Part of Taxes? Evidence from the European Union. Journal of Applied Business and Economics, 21 (1), 24-48. https://doi.org/10.33423/jabe.v21i1.655

Makni, Yosra; Maaloul, Anis, & Dabbebi, Rabeb (2019). The determinants of tax-haven use: evidence from Canada. Journal of Applied Accounting Research, 21 (1), 142-162. https://doi.org/10.1108/JAAR-01-2019-0014

Mansour, Sari, & Tremblay, Diane-Gabrielle (2019). How can we decrease burnout and safety workaround behaviors in health care organizations? The role of psychosocial safety climate. Personnel Review, 48 (02). https://doi.org/10.1108/PR-07-2017-0224

Mansour, Sari, & Tremblay, Diane-Gabrielle (2019). What strategy of human resource management to retain older workers?. International Journal of Manpower, 40 (01), 135-153. https://doi.org/10.1108/IJM-07-2017-0170

Matte, Frédérik, & Bencherki, Nicolas (2019). Materializing Ethical Matters of Concern: Practicing Ethics in a Refugee Camp. International Journal of Communication, 13, 5870–5889.

Mimeau, Catherine; Laroche, Annie, & Deacon, S. Hélène (2019). The relation between syntactic awareness and contextual facilitation in word reading: What is the role of semantics?. Journal of Research in Reading, 42 (1), 178-192. https://doi.org/10.1111/1467-9817.12260

Nogues, Sarah, & Tremblay, Diane-Gabrielle (2019). Gérer les connaissances d’employés de service dans de grandes organisations hiérarchiques : le rôle fondamental des acteurs transversaux. Innovations. Revue d’économie et de management de l’innovation (58), 19-48. https://doi.org/10.3917/inno.058.0019

Papi, Cathia; Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo; Brassard, Caroline; Bédard, Jean-Luc, & Sarpentier, Christine (2019). Peer-Communication in Distance Education: Perspectives and Challenges. Ubiquitous Learning: An International Journal, 12 (1), 13-33. https://doi.org/10.18848/1835-9795/CGP/v12i01/13-33

Papi, Cathia, & Desjardins, Guillaume (2019). À la vie, à la mort : le deuil au sein d’une communauté d’amateurs. ESSACHESS – Journal for Communication Studies, 12 (1), 77-98.

Paquette, Gilbert (2019). Le rôle central des ressources et des compétences dans l’ingénierie des environnements d’apprentissage. Univers TICe - Magazine de l’Université Virtuelle de Tunis (2), 37-39.

Pelletier, Marie-Andrée (2019). Créer une bonne relation avec les enfants de la maternelle: intervenir dès la formation initiale. Apprendre et enseigner aujourd’hui, 9 (1), 48-51.

Pelletier, Marie-Andrée (2019). Importance du bienêtre psychologique en enseignement : pistes de réflexion aux formateurs. Education Canada, 59 (4), 28-30.

Pichette, François; Béland, Sébastien, & Leśniewska, Justyna (2019). Detection of Gender-Biased Items in the Peabody Picture Vocabulary Test. Languages, 4 (27), 1-15. https://doi.org/10.3390/languages4020027

Plante, Patrick (2019). Éditorial : Impacts du numérique sur la transformation de l'enseignement et de l'apprentissage. Médiations & Médiatisations - Revue internationale sur le numérique en éducation et communication (2), 4-5.

Plante, Patrick; Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo, & Archambault, Patrick (2019). Analyse, développement et évaluation d'une formation médicale en ligne : des données fines et des données massives au service de la conception pédagogique. Médiations & médiatisations (2), 6-28.

Pomerleau, Marc (2019). Petite histoire de L’estaca, chanson contestataire catalane traduite et retraduite. Circuit (143).

Psyché, Valéry, & Ruer, Perrine (2019). L’apprentissage adaptatif intelligent. Revue Le Tableau, 8 (4).

Pudelko, Béatrice (2019). La recherche sur l’encadrement à distance en enseignement supérieur : perspectives francophone et anglophone (1974-2016).. Distances et médiations des savoirs, 25. https://doi.org/10.4000/dms.3401

Racette, Nicole; Desjardins, Guillaume; Bourdages-Sylvain, Marie-Pierre, & Houle, Martin (2019). La gestion des tuteurs en ligne, pour un tutorat de qualité. RITPU, 16 (3), 57-72. https://doi.org/10.18162/ritpu-2019-v16n3-04

Raymond, Louis; Bergeron, François; Croteau, Anne-Marie, & Uwizeyemungu, Sylvestre (2019). Determinants and outcomes of IT governance in manufacturing SMEs: A strategic IT management perspective. International Journal of Accounting Information Systems, 35 (6), 100422. https://doi.org/10.1016/j.accinf.2019.07.001

Sakka, Ouafa; St-Pierre, Josée, & Bahri, Moujib (2019). Innovation collaborations in low-to-medium tech SMEs: the role of the firm's innovation orientation and use of external information. International Journal of Innovation Management, 23 (2). https://doi.org/10.1142/S1363919619500117

Savard, Isabelle, & Mizoguchi, Riichiro (2019). Context or culture: what is the difference?. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 1 (14), 1-12. https://doi.org/10.1186/s41039-019-0112-5

Ye, Bing; Khan, Shehroz S.; Chikhaoui, Belkacem; Iaboni, Andrea; Schindel Martin, Lori; Newman, Kristine; Wang, Angel, & Mihailidis, Alex (2019). Challenges in collecting big data in a clinical environment with vulnerable population : Lessons learned from a study using a multi-modal sensors platform. Journal of Science and Engineering Ethics, 25 (5), 1447–1466. https://doi.org/10.1007/s11948-018-0072-y

Book Sections

Bencherki, Nicolas; Basque, Joëlle, & Rouleau, Linda (2019). A Sensemaking Perspective on Open Strategy. In Seidl, David; Whittington, Richard, & von Krogh, Georg (Ed.), The Cambridge Handbook of Open Strategy (p. 241-258). Cambridge, UK : Cambridge University Press. ISBN 9781108347921 https://doi.org/10.1017/9781108347921.015

Bencherki, Nicolas; Bourgoin, Alaric; Chen, Huey-Rong; Cooren, François; Denault, Vincent, & Plusquellec, Pierrich (2019). Bodies, Faces, Physical Spaces and the Materializations of Authority. In Bencherki, Nicolas; Matte, Frédérik, & Cooren, François (Ed.), Authority and Power in Social Interaction: Methods and Analysis (p. 77-98). New York, NY : Routledge, coll. « Routledge Studies in Communication, Organization, and Organizing ». ISBN 9781351051668 https://doi.org/10.4324/9781351051668-5

Benessaieh, Afef (2019). Hybridity, Mestizaje, Créolité. In Kaltmeier, Olaf; Raab, Josef; Stewart Foley, Michael; Nash, Alice; Rinke, Stefan, & Rufer, Mario (Ed.), The Routledge Handbook to the History and Society of the Americas (p. 307-318). Londre/New York : Routledge.

Benessaieh, Afef (2019). Six Theses on Transculturality : a View From the New World. In Morris, Paul (Ed.), Le Canada: une culture de métissage / Transcultural Canada (p. 19-38). Québec : Laval University Press.

Bond, S., & Bergeron, N. (2019). Intervenir auprès des survivants de brûlures graves. In Bond, S.; Belleville, G., & Guay, S. (Ed.), Les troubles liés aux événements traumatiques : guide des meilleures pratiques pour une clientèle complexe (p. 396-434). Presses de l'Université Laval. ISBN 978-2-7637-2151-4

Bourdeau, Simon, & Vieru, Dragos (2019). Digital Fluency in SMEs: A Typology and a Multi-Case Study. In Idemudia, Efosa C. (Ed.), Handbook of Research on Social and Organizational Dynamics in the Digital Era (p. 43-64). Hershey, PA : IGI Global. ISBN 978-1-5225-8933-4 https://doi.org/10.4018/978-1-5225-8933-4.ch003

Deacon, S. Hélène; Tong, Xiuli, & Mimeau, Catherine (2019). Morphological and semantic processing in developmental dyslexia. In Verhoeven, Ludo; Perfetti, Charles, & Pugh, Kenneth (Ed.), Developmental Dyslexia across Languages and Writing Systems (p. 327-349). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108553377.015

Fortin, C., & Bond, S. (2019). Les événements traumatiques : des conséquences pour les victimes, leurs proches et la société. In Bond, S.; Belleville, G., & Guay, S. (Ed.), Les troubles liés aux événements traumatiques : guide des meilleures pratiques pour une clientèle complexe (p. 14-38). Presses de l'Université Laval. ISBN 978-2-7637-2151-4

Gérin-Lajoie, Serge, & Papi, Cathia (2019). Quels liens entre outils technopédagogiques et conceptions de l'apprentissage ?. In Lafleur, France, & Samson, Ghislain (Ed.), Formation et apprentissage en ligne (p. 127-142). Québec : Presses de l'Université du Québec, coll. « Formation à distance | Distance Learning ». ISBN 978-2-7605-5087-2

Harvey, Valérie, & Tremblay, Diane-Gabrielle (2019). The workplace: challenges for fathers and their use of leave. In Moss, Peter; Duvander, Ann-Zofie, & Koslowski, Alison (Ed.), Parental leave and beyond. Recent international developments, current issues, future directions (p. 223-240). Bristol : Policy Press. ISBN 9781447338772

Henri, France; Nouaoria, Nabila, & Plante, Patrick (2019). La gestion des connaissances. In Les TIC et l’apprentissage en milieu de travail : cours TED 1272 (p. 1-21). Québec, Canada : Université TÉLUQ.

Henri, France, & Plante, Patrick (2019). Apprentissage tout au long de la vie. In Les TIC et l’apprentissage en milieu de travail : cours TED 1272 (p. 1-11). Québec, Canada : Université TÉLUQ.

Henri, France, & Plante, Patrick (2019). Les TIC au cœur de la transformation des entreprises. In Les TIC et l’apprentissage en milieu de travail : cours TED 1272 (p. 1-16). Québec, Canada : Université TÉLUQ.

Henri, France, & Plante, Patrick (2019). L’apprentissage social, quoi comprendre?. In Les TIC et l’apprentissage en milieu de travail : cours TED 1272 (p. 1-11). Québec, Canada : Université TÉLUQ.

Henri, France, & Plante, Patrick (2019). L’insertion de la formation dans l’entreprise. In Les TIC et l’apprentissage en milieu de travail : cours TED 1272 (p. 1-29). Québec, Canada : Université TÉLUQ.

Henri, France, & Plante, Patrick (2019). Qu’est-ce que le e-learning? Un collage de définitions. In Les TIC et l’apprentissage en milieu de travail : cours TED 1272 (p. 1-6). Québec, Canada : Université TÉLUQ.

Henri, France, & Plante, Patrick (2019). Réseau social et apprentissage. In Les TIC et l’apprentissage en milieu de travail : cours TED 1272 (p. 1-14). Québec, Canada : Université TÉLUQ.

Henri, France, & Plante, Patrick (2019). Économie du savoir et de l’apprentissage. In Les TIC et l’apprentissage en milieu de travail : cours TED 1272 (p. 1-18). Québec, Canada : Université TÉLUQ.

Martin, M., & Bond, S. (2019). Dépistage et évaluation diagnostique des troubles liés au trauma. In Bond, S.; Belleville, G., & Guay, S. (Ed.), Les troubles liés aux événements traumatiques : guide des meilleures pratiques pour une clientèle complexe (p. 40-73). Presses de l'Université Laval. ISBN 978-2-7637-2151-4

Martin, M., & Bond, S. (2019). Évaluation clinique et analyse fonctionnelle des troubles liés au trauma. In Bond, S.; Belleville, G., & Guay, S. (Ed.), Les troubles liés aux événements traumatiques : guide des meilleures pratiques pour une clientèle complexe (p. 74-104). Presses de l'Université Laval. ISBN 978-2-7637-2151-4

Matte, Frédérik, & Bencherki, Nicolas (2019). Being followed by an organization: A hauntological perspective on organizational ethnography. In Cooren, François, & Malbois, Fabienne (Ed.), Methodological and Ontological Principles of Observation and Analysis: Following and Analyzing Things and Beings in Our Everyday World (p. 202-232). New York, NY : Routledge, coll. « Routledge Studies in Communication, Organization, and Organizing ». ISBN 978-1-138-70678-1 https://doi.org/10.4324/9781315201610-8

Otis, Samuel; Bessam, Abdulrazak; Ben Jebara, Sofia; Tournoux, François, & Mezghani, Neila (2019). Smart Mat for Respiratory Activity Detection: Study in a Clinical Setting. In Pagán, J.; Mokhtari, M.; Aloulou, H.; Abdulrazak, B., & Cabrera, M. (Ed.), How AI Impacts Urban Living and Public Health. ICOST 2019 (p. 61-72). Cham : Springer, coll. « Lecture Notes in Computer Science », vol. 11862. https://doi.org/10.1007/978-3-030-32785-9_6

Papi, Cathia (2019). Towards a Generalization of Digital Technology in Education. In George, Éric (Ed.), Digitalization of Society and Socio-poilitical Issues 1: Digital, Communication and Culture (p. 179-190). London : ISTE editions. ISBN 9781786304759

Papi, Cathia, & Belcourt, Claude (2019). La mutualité : une forme de médiation favorable à l’autoformation ?. In Albero, Brigitte; Simonian, Stéphane, & Eneau, Jérôme (Ed.), Activité humaine & numérique. Hommage aux travaux d’une exploratrice. (p. 232-243). Dijon : Raison et passions. ISBN 978 2 917645 69 7

Pudelko, Béatrice (2019). Concevoir et encadrer un wiki ouvert et évolutif dans un cours à distance : le projet Wiki-TEDia. In Lafleur, France; Grenon, Vincent, & Samson, Ghislain (Ed.), Pratiques et innovations à l’ère du numérique en formation à distance (p. 41-60). Québec, Canada : Presses de l'Université du Québec.

Rheault, Amélie-Hélène, & Elchacar, Mireille (2019). La vision des rectifications orthographiques, toujours aussi négatives au Québec ? Étude de l’évolution des discours dans la presse québécoise. In Remysen, Wim, & Schwarze, Sabine (Ed.), Idéologies sur la langue et médias écrits : le cas du français et de l’italien / Ideologie linguistiche e media scritti: i casi francese e italiano. Frankfurt : Peter Lang, coll. « Sprache - Identität - Kultur », vol. 15. ISBN 978-3-631-78038-1 https://doi.org/10.3726/b15797

Sauvé, Louise; Kaufman, David, & Plante, Patrick (2019). Designing a User-Friendly Educational Game for Older Adults. In Herzog, Michael A.; Kubincová, Zuzana; Han, Pan, & Temperini, Marco (Ed.), Advances in Web-Based Learning – ICWL 2019 (p. 39-46). Cham, Suisse : Springer International Publishing. ISBN 978-3-030-35757-3; 978-3-030-35758-0 https://doi.org/10.1007/978-3-030-35758-0_4

Séguin, M.; Lord-Gauthier, J., & Bond, S. (2019). Le deuil compliqué : à l’interface de la pathologie et du trauma. In Bond, S.; Belleville, G., & Guay, S. (Ed.), Les troubles liés aux événements traumatiques : guide des meilleures pratiques pour une clientèle complexe (p. 265-297). Presses de l'Université Laval. ISBN 978-2-7637-2151-4

Umbriaco, Michel; Maltais, Émanuelle; Bauce, Éric, & Bernatchez, Jean (2019). Les visions des administrateurs universitaires : un recensement pour une recherche. In Demers, Louis; Bernatchez, Jean, & Umbriaco, Michel (Ed.), De l'administration à la gouvernance des universités : progrès ou recul ? L'expérience du Québec. Québec, Canada : Presses de l'Université du Québec, coll. « Enseignement supérieur ».

Vieru, Dragos (2019). The Issue of Post-Merger Integration Boundary Management: A Sociomaterial Perspective. In Idemudia, Efosa C. (Ed.), Handbook of Research on Social and Organizational Dynamics in the Digital Era (p. 1-21). Hershey, PA : IGI Global. ISBN 978-1-5225-8933-4 https://doi.org/10.4018/978-1-5225-8933-4.ch001

Vieru, Dragos; Bourdeau, Simon, & Bourdeau, Mélissa (2019). Knowledge Boundary Spanning Mechanisms in a Shared Services Centre Context. In Digital Services and Platforms. Considerations for Sourcing (p. 76-100). Switzerland : Springer, coll. « Lecture Notes in Business Information Processing », no 344. ISBN 978-3-030-15850-7 https://doi.org/10.1007/978-3-030-15850-7_5

Papers in Conference Proceedings

Baillargeon, Marilyn; Banville, Claire; Bilodeau, Sylvie; Papi, Cathia, & Plante, Patrick (2019). Conception universelle de l’apprentissage et formation à distance. In Plante, Patrick, & Stockless, Alain (Ed.), Actes du Colloque CIRTA 2018 : Présent et futur de l'enseignement et de l'apprentissage numérique (p. 1-5).

Bourdeau, Simon; Coulon, Thibaut, & Vieru, Dragos (2019). Durabilité des infrastructures technologiques – Une étude Delphi de stratégies et pratiques organisationnelles. In Actes de la 24e conférence de l'Association Information et Management (AIM) 2019 (p. 6529-6538). Nantes, France : Association Information et Management.

Bourdeau, Simon; Vieru, Dragos; Coulon, Thibaut, & Boissières, Élodie (2019). IT Infrastructures Maintenance and Evolution in Public Sector Organizations: Main Challenges. In Proceedings of the 52nd Annual Hawaii International Conference on System Sciences (p. 6529-6538). Hawaii : University of Hawaii at Manoa.

Brun, Damien; Gouin-Vallerand, Charles, & George, Sébastien (2019). Keycube is a Kind of Keyboard. In Extended Abstracts of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems. Glasgow, United Kingdom : Association for Computing Machinery. ISBN 978-1-4503-5971-9 https://doi.org/10.1145/3290607.3313258

Chikhaoui, Belkacem; Ruer, Perrine, & Vallières, Évelyne F. (2019). A Deep Learning Method for Automatic Visual Attention Detection in Older Drivers. In How AI Impacts Urban Living and Public Health. ICOST 2019 (p. 49-60). New York City, USA : Springer, coll. « Lecture Notes in Computer Science », vol. 11862. https://doi.org/10.1007/978-3-030-32785-9_5

Cruz Enríquez, Maura, & Lacroix, Hugues (2019). Nuevas perspectivas para estudiar la adquisición y el uso de los tiempos verbales. In Actes du colloque VocUM. Montréal.

Forissier, Thomas; Stockless, Alain; Anjou, Claire; Fournier, Frederic; Le Bail, Chloé; Palsdottir, Auður; Nkambou, Roger; Psyché, Valéry; Fennani, Wafa; Prevost, Lionel; Gonzalez, Jordan; Detienne, Françoise; Baker, Michael; Bernard, François Xavier, & Bourdeau, Jacqueline (2019). Comparing the Contexts to Understand Science. In Levrini, O., & Tasquier, G. (Ed.), Proceedings of the 13th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA) (p. 286-297). Bologne, Italie.

Pinard, Anne-Marie, & Savard, Isabelle (2019). Développer un programme de formation sur l’enseignement de la douleur chronique selon une démarche de recherche basée sur le design (Design Based Research (DBR)). In Plante, Patrick; Stockless, Alain, & Papi, Cathia (Ed.), Actes du colloque de la CIRTA 2018: Présent et futur de l'enseignement et de l'apprentissage numérique. Québec, Canada : Université TÉLUQ.

Plante, Patrick (2019). Les environnements numériques d’apprentissage à l’Université TÉLUQ : de PLATO à la nouvelle écologie d’apprentissage (NGDLE). In Plante, Patrick, & Stockless, Alain (Ed.), Actes du Colloque CIRTA 2018 : Présent et futur de l'enseignement et de l'apprentissage numérique (p. 99-100).

Psyché, Valéry; Daniel, Ben K., & Bourdeau, Jacqueline (2019). Adaptive Learning Spaces with Context-Awareness. In Coy, Andre; Hayashi, Yugo, & Chang, Maïga (Ed.), Intelligent tutoring systems : 15th International Conference, ITS 2019, Kingston, Jamaica, June 3-7, 2019, Proceedings (p. 7-13). Switzerland : Springer, Cham, coll. « Lecture Notes in Computer Science book series », vol. 11528. ISBN 978-3-030-22243-7 (print) and 978-3-030-22244-4 (online) https://doi.org/10.1007/978-3-030-22244-4_2

Pudelko, Béatrice (2019). Wiki-TEDia : conception et expérimentation d’un dispositif d’écriture collaborative dans un cours asychrone en ligne. In Actes du colloque Éducation 4.1 ! Distances, médiations des savoirs et des formations. Poitiers, France, 17-18 janvier 2019.

Racette, Nicole; Poellhuber, Bruno, & Bourdages-Sylvain, Marie-Pierre (2019). Different Approaches to Designing Online Courses at the Post-Secondary Level. In Lane,, H.; Zvacek, Susan, & Uhomoibhi, James (Ed.), Proceedings of the 11th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU 2019), vol. 1 (p. 631-638). SCITEPRESS. ISBN 978-989-758-367-4 https://doi.org/10.5220/0007671806310638

Sauvé, Louise; Racette, Nicole; Papi, Cathia; Gérin-Lajoie, Serge; Desjardins, Guillaume, & Marineau, Sophie (2019). Self-regulation Strategies of Students Enrolled in a Distance and Online University Education Program. In Herzog, Michael A.; Kubincová, Zuzana; Han, Peng, & Temperini, Marco (Ed.), Advances in Web-Based Learning – ICWL 2019 (p. 165-176). Springer, Cham, coll. « Lecture Notes in Computer Science », vol. 18841. ISBN 978-3-030-35757-3 https://doi.org/10.1007/978-3-030-35758-0_16

Savard, Isabelle; Lacasse, Miriam; Simard, Caroline, & Côté, Luc (2019). Un système conseiller au service du développement des compétences. In Plante, Patrick; Stockless, Alain, & Papi, Cathia (Ed.), Actes du colloque de la CIRTA 2018: Présent et futur de l'enseignement et de l'apprentissage numérique. Québec, Canada : Université TÉLUQ.

Tshimula, Jean-Marie; Chikhaoui, Belkacem, & Wang, Shengrui (In Press). HAR-search: A Method to Discover Hidden Affinity Relationships in Online Communities. In The 2019 IEEE/ACM International Conference on Advances in Social Networks Analysis and Mining (ASONAM 2019). Vancouver, Canada : IEEE/ACM.

Vieru, Dragos; Rivard, Suzanne; Westergren, Ulrika, & Bourdeau, Simon (2019). Change Agents and Resilient Practices: The Power of Symbolic Capital in a Post-Merger Integration Context. In Proceedings of the 52nd Annual Hawaii International Conference on System Sciences (p. 6509-6518). Hawaii : University of Hawaii at Manoa.

Zerkouk, Meriem, & Chikhaoui, Belkacem (2019). Long Short Term Memory Based Model for Abnormal Behavior Prediction in Elderly Persons. In Pagán, J.; Mokhtari, M.; Aloulou, H.; Abdulrazak, B., & Cabrera, M. (Ed.), How AI Impacts Urban Living and Public Health : 17th International Conference On Smart Homes and Health Telematics (ICOST 2019). New York City, USA : Springer, coll. « Lecture Notes in Computer Science », vol. 11862.

Conference papers (unpublished)

Brun, Damien; Gouin-Vallerand, Charles, & George, Sébastien (May 2019). Toward Discreet Interactions and Publicly Explicit Activities. Paper presented at 1st Workshop on Challenges Using Head-Mounted Displays in Shared and Social Spaces, ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems 2019, Glasgow, United Kingdom.

Caron, Pier-Olivier (Mar 2019). Introduction à l’analyse de médiation avec Mplus. Lecture (invited) presented at the 41e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie, Mont-Tremblant.

Cossou-Gbeto, Inheldia; Ouedraogo, Johanne; Traoré, Landry; Barro, Seydou; Twungubumwe, Thècle; Castel, Josette; Savard, Isabelle; Ramdé, Jean; Côté, André; Ndjaboue, Ruth, & Dogba, Maman-Joyce (May 2019). Évaluation de l’implantation et des effets de la formation portant sur l’approche centrée sur la personne dans le cadre du projet d’amélioration de la santé des mères et des enfants au Burkina Faso. Paper presented at the Forum International Francophone de Pédagogie des Sciences de la Santé (FIFPSS). Conférence annuelle 2019, Montréal.

Daigneault, Myriam, & Gérin-Lajoie, Serge (Mar 2019). Analyse des pratiques motivationnelles par ceux et celles qui assurent l’encadrement à distance. Paper presented at the Journée de la recherche en éducation, Québec.

Desjardins, Guillaume; Dionne, Pierre-Olivier; Plante, Patrick; Paré, Jean-François; Sauvé, Louise, & Kaufman, David (Oct 2019). Chouette.cool : the technical map of an ambitious and multifaceted serious game project. Poster presented at the AGE-WELL 2019 Annual Conference, Moncton, Canada.

Gérin-Lajoie, Serge (Oct 2019). Correction numérique : un processus revisité, des outils ciblés!. Paper (invited) presented at the Webinaire APOP.

Gérin-Lajoie, Serge (May 2019). Enseigner à l’aide d’un dispositif de mise en ligne (présence et distance) : questionnements, enjeux pédagogiques et pratiques gagnantes. Paper (invited) presented at the Journée de réflexion du Comité de pédagogie universitaire de l’UQAC, Chicoutimi, Canada.

Gérin-Lajoie, Serge (Feb 2019). L’encadrement pédagogique des étudiants à distance : quelles formes peut-il prendre?. Paper (invited) presented at the Webinaire APOP : Apprendre. Agir en numérique.

Gérin-Lajoie, Serge; Papi, Cathia, & Paradis, Isabelle (Jan 2019). De la formation en présentiel à la formation à distance : comment s'y retrouver ?. Paper presented at the Colloque international sur l'éducation 4.1, Poitiers, France.

Gérin-Lajoie, Serge; Sauvé, Louise, & Marineau, Sophie (Oct 2019). L’abandon et la persistance des étudiants en formation à distance : proposition d’un modèle pour aider à comprendre ces phénomènes complexes. Paper presented at the CIRTA 2019 : Le numérique au-delà de la classe : vers une plus grande hybridation, Sherbrooke, Canada.

Gérin-Lajoie, Serge, & Viau-Guay, Anabelle (May 2019). Commencer à enseigner à l’université face aux attentes en pédagogie universitaire : Analyse des pratiques d’enseignement des nouveaux professeurs oeuvrant dans différents types de cours (hybride, en ligne, etc.). Paper (invited) presented at the Conférence du comité d'accueil des nouveaux professeurs et LIIPTIC, Trois-Rivières, Canada.

Jadoulle, Jean-Louis (Apr 2019). Les manuels d’histoire du Québec - Canada en 3e secondaire : analyse critique et élaboration d’un prototype alternatif de manuel scolaire.. Paper presented at the 6e colloque international en éducation : enjeux actuels et futurs de la formation et de la profession enseignante du CRIFPE, Montréal.

Marineau, Sophie; Plante, Patrick, & Desjardins, Guillaume (Oct 2019). Service de conception de jeux numériques pour la santé et le bien-être des aînés : résultats d'une revue de littérature. Paper presented at the CIRTA 2019 : Le numérique au-delà de la classe : vers une plus grande hybridation, Université de Sherbrooke.

Morneau-Guérin, Frédéric (Oct 2019). Al-Khwarizmi et le conseil des sages. Paper presented at the 63e Congrès de l'Association Mathématique du Québec, Montréal, Canada.

Morneau-Guérin, Frédéric (Mar 2019). La *-stabilité des espaces Lp pondérés. Paper (invited) presented at the Séminaire d'analyse de l'Université Laval, Québec, Canada.

Morneau-Guérin, Frédéric (Jul 2019). Stability of the space of square-summable sequences with respect to convolution. Paper presented at the 24th Conference on Banach Algebras and Applications, Winnipeg, Canada.

Ouedraogo, Johanne; Barro, Seydou; Twungubumwe, Thècle; Castel, Josette; Savard, Isabelle; Ramdé, Jean; Côté, André; Lapierre, Judith; Auclair, Isabelle; Babin, Marie-Julie; Mbakop, Marlyse; Gbane, Mory; Cossou-Gbeto, Inheldia; Ndjaboue, Ruth, & Dogba, Joyce (May 2019). Approche participative et interdisciplinaire au développement d’une formation interprofessionnelle portant sur l’approche centrée sur la personne pour une meilleure santé des mères et des enfants au Burkina Faso. Paper presented at the Forum International Francophone de Pédagogie des Sciences de la Santé (FIFPSS). Conférence annuelle 2019., Montréal.

Papi, Cathia (2019). Du rôle de la formation à distance dans l’évolution des pratiques pédagogiques, presented at Éducation 4.1, Poitiers.

Papi, Cathia (Jul 2019). L’institution et ses acteurs : un modèle de formation à distance. Paper presented at the Rencontres internationales du Réseau Recherche Formation, colloque professionnalisation des acteurs des systèmes éducatifs, Toulouse.

Plante, Patrick (Jul 2019). Jeux numériques et apprentissage : nouvelles formes de liens?. Paper presented at the REF - Rencontres internationales du réseau de Recherche en Éducation et en Formation, Université Toulouse Jean Jaurès.

Plante, Patrick (Jun 2019). Jeux sérieux numériques : origine, présent et perspectives d’un domaine en émergence. Lecture (invited) presented at the Journées d’étude 2019 de L’ACDEAULF : 4e révolution industrielle et compétences du futur : quelles implications pour la formation continue universitaire?, Québec, Québec.

Plante, Patrick (Apr 2019). L’aide juste à temps pour la rétention et le succès des étudiants en formation à distance. Paper presented at the 6e colloque international en éducation: Enjeux actuels et futurs de la formation et de la profession enseignante, Montréal.

Plante, Patrick; Desjardins, Guillaume; Dionne, Pierre-Olivier; Marineau, Sophie; Paré, Jean-François; Sauvé, Louise; Savard, Isabelle; Pinard, Anne-Marie; Lemire, Daniel, & Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo (Oct 2019). Game Design Service Platform for Seniors' Health and Well-being. Poster presented at the AGE-WELL 2019 Annual Conference, Moncton, Canada.

Racette, Nicole; Desjardins, Guillaume, & Houle, Martin (Jul 2019). L'encadrement dans les cours en ligne, quelles compétences pour les encadrants... et pour les responsables des encadrants?. Paper presented at Congrès international de l'AREF, Bordeaux, France.

Racette, Nicole; Poellhuber, Bruno, & Bourdages-Sylvain, Marie-Pierre (Apr 2019). L’utilisation judicieuse du numérique pour communiquer avec les équipes d’encadrement. Paper presented at the 6e Colloque international en éducation : enjeux actuels et futurs de la formation et de la profession enseignante, Montréal, Canada.

Roos, Marianne; Lamontagne, Marie-Ève; Tanguay, Maryse; Savard, Isabelle; Pinard, Anne-Marie, & Roy, Jean-Sébastien (Jun 2019). Rehabilitation of Musculoskeletal Disorders in Musicians: Steps Leading to the Development of an Online Platform. Poster presented at Rehab Week 2019, Toronto, Canada.

Savard, Isabelle, & Basque, Josianne (Feb 2019). Comment pourrait-on améliorer les pratiques de conception des formations?. Paper (invited) presented at Ateliers de l'ACCP, En ligne.

Savard, Isabelle; Contamines, Julien; Plante, Patrick; Gérin-Lajoie, Serge, & Umbriaco, Michel (Oct 2019). Vers un référentiel de compétences en technologie éducative et en formation à distance. Paper presented at Colloque 2019 de la Communauté pour l'Innovation et la Recherche sur les Technologies dans l'enseignement/Apprentissage(CIRTA), Sherbrooke, Canada.

Savard, Isabelle; Tanguay, Maryse; Roos, Marianne; Pinard, Anne Marie, & Roy, Jean-Sébastien (Oct 2019). Ensemble pour faire mieux : le design pédagogique au service d’un programme de prévention de la douleur chez les musiciens professionnels. Paper presented at the CIRTA 2019: Le numérique au-delà de la classe : vers une plus grande hybridation, Sherbrooke, Québec, Canada.

Tanguay, Maryse; Roos, Marianne; Pinard, Anne-Marie; Lamontagne, Marie-Ève; Roy, Jean-Sébastien, & Savard, Isabelle (May 2019). Design pédagogique itératif et participatif d’une formation hybride (combinant des activités en présence et en ligne) visant à former des musiciens professionnels à la prévention des problèmes musculosquelettiques liés à leur emploi. Paper presented at the Forum International Francophone de Pédagogie des Sciences de la Santé (FIFPSS). Conférence annuelle 2019, Montréal.

Twungubumwe, Thècle; Tantchou-Dipankui, Mylène; Barro, Seydou; Ouedraogo, Johanne; Castel, Josette; Savard, Isabelle; Ramdé, Jean; Côté, André; Lapierre, Judith; Auclair, Isabelle; Cossou-Gbeto, Inheldia; Ndjaboue, Ruth, & Dogba, Maman-Joyce (May 2019). Validation transculturelle du concept d’approche centrée sur la personne dans les soins maternels et infantiles au Burkina Faso pour le développement d’une formation professionnelle continue. Poster presented at the Forum International Francophone de Pédagogie des Sciences de la Santé (FIFPSS). Conférence annuelle 2019, Montréal.

Books

Plante, Patrick, & Stockless, Alain (Ed.). (2019). Actes du Colloque CIRTA 2018 : Présent et futur de l'enseignement et de l'apprentissage numérique. Québec, Canada : Université TÉLUQ.

Bencherki, Nicolas; Matte, Frédérik, & Cooren, François (Ed.). (2019). Authority and Power in Social Interaction: Methods and Analysis. New York : Routledge, coll. « Routledge Studies in Communication, Organization, and Organizing ». ISBN 9781351051668

Bond, S.; Belleville, G., & Guay, S. (Ed.). (2019). Les troubles liés aux événements traumatiques : guide des meilleures pratiques pour une clientèle complexe. Presses de l'Université Laval. ISBN 978-2-7637-2151-4

Roy, Émilie; Dénommée, Jessica, & Quenneville, Joannie (2019). Les émotions. Comment mieux les expliquer. Sudbury, Ontario : Prise de parole et Consortium national de la formation en santé (CNFS). ISBN 978-0-88667-114-3

Reports

Bourdeau, Simon; Vieru, Dragos, & Coulon, Thibaut (2019). Gestion d’infrastructures technologiques et applicatives par les organisations publiques : Enjeux et pratiques d’évolution et de durabilité (rapport de recherche no 2019RP). Montréal : CIRANO.

Doctoral Dissertations and Master's Theses

Morneau-Guérin, Frédéric (2019). La stabilité de l'espace des suites de carré sommable par rapport au produit de convolution (Doctoral dissertation, Université Laval, Québec, Canada). Advisor(s): Ransford, Thomas.

Rocheleau, Sylvain (2019). Automatisation de la découverte de relations sémantiques entre contenus circulant sur les dispositifs sociotechniques (Doctoral dissertation, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Paquette, Gilbert, & George, Éric.

Ruer, Perrine (2019). Assistance à la conduite automobile pour personnes vieillissantes : conception et évaluation d'un système Affichage tête haute (Doctoral dissertation, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Gouin-Vallerand, Charles, & Vallières, Évelyne F..

Numéros thématiques de revues

Plante, Patrick, & Papi, Cathia (Ed.). (2019). Impacts du numérique sur la transformation de l’enseignement et de l’apprentissage [numéro thématique]. Médiations et médiatisations (2).

This list was generated on Tue Oct 3 01:02:34 2023 EDT.