LogoTeluq
Français
Logo
Open access research
publication repository

DOCUMENTS DATED 2012

Up one level
Export as [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0
Group by: Item Type | No Grouping
Number of items: 81.

Journal Articles

Legault, Marie-Josée, & Chasserio, Stéphanie (2012). Professionalization, risk transfer, and effect on gender gap in project management. International Journal of Project Management, 30 (6), 697-707. https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2011.11.004

Tremblay, Diane-Gabrielle (2012). Work–Family Balance: Is the Social Economy Sector More Supportive … and is this because of its More Democratic Management?. Review of Social Economy, 70 (2), 200-232. https://doi.org/10.1080/00346764.2011.632324

Tavano Blessi, Giorgio; Tremblay, Diane-Gabrielle; Sandri, Marco, & Pilati, Thomas (2012). New trajectories in urban regeneration processes: Cultural capital as source of human and social capital accumulation – Evidence from the case of Tohu in Montreal. Cities, 29 (6), 397-407. https://doi.org/10.1016/j.cities.2011.12.001

Dossou-Yovo, Angelo, & Tremblay, Diane-Gabrielle (2012). Public Policy, Intermediaries and Innovation System Performance: A Comparative Analysis of Quebec and Ontario. Innovation Journal, 17 (1), 2-20.

Rochman, Juliette, & Tremblay, Diane-Gabrielle (2012). Politiques familiales municipales : l'émergence de nouvelles formes de gouvernance locale ?. Politique et Sociétés, 31 (1), 3 - 46. https://doi.org/10.7202/1013130ar

Landry, Normand (2012). Médias, technologies et droits humains : notions concurrentes. Cas canadiens et internationaux. ESSACHESS - Journal for Communication Studies, 5 (1(9)), 69-81.

Mezghani, Neila; Phan, Philippe; Mitiche, Amar; Labelle, Hubert, & De Guise, Jacques A. (2012). A Kohonen neural network description of scoliosis fused regions and their corresponding Lenke classification. International Journal of Computer Assisted Radiology and Surgery, 7 (2), 257-264. https://doi.org/10.1007/s11548-011-0667-0

Pudelko, Béatrice (2012). Habitus et compétences incorporées : regards croisés sur la "logique pratique" des pratiques enseignantes. Phronesis, 1 (3), 69-83.

Bélanger, Nicolas; Holmden, Chris; Courchesne, François; Côté, Benoit, & Hendershot, William H. (2012). Constraining soil mineral weathering 87Sr/86Sr for calcium apportionment studies of a deciduous forest growing on soils developed from granitoid igneous rocks. Geoderma, 185-6, 84-96. https://doi.org/10.1016/j.geoderma.2012.03.024

Houle, Daniel; Lamoureux, Patrick; Bélanger, Nicolas; Bouchard, Mireille; Gagnon, Christian; Couture, Suzanne, & Bouffard, Arianne (2012). Soil weathering rates in 21 catchments of the Canadian Shield. Hydrology and Earth System Sciences, 16, 685-697. https://doi.org/10.5194/hess-16-685-2012

Moukoumi, Judicaël; Farrell, Richard E.; Van Rees, Kenneth C. J.; Hynes, Russell K., & Bélanger, Nicolas (2012). Intercropping Caragana arborescens with Salix miyabeana to satisfy nitrogen demand and maximize growth. Bioenergy Research, 5 (3), 719-732. https://doi.org/10.1007/s12155-012-9181-7

Hassen, Tarek Ben; Klein, Juan-Luis, & Tremblay, Diane-Gabrielle (2012). Interorganizational Relations, Proximity, and Innovation: The Case of the Aeronautics Sector in Montreal. Canadian Journal of Urban Research, 21 (1), 52-78.

Pierre, Xavier, & Tremblay, Diane-Gabrielle (2012). Améliorer l'implication et la rétention des agents dans les centres d'appels : agir sur les pratiques de gestion. Recherches en Sciences de Gestion - Management Sciences - Ciencias de Gestión (91), 17-38. https://doi.org/10.3917/resg.091.0017

Rochman, Juliette, & Tremblay, Diane-Gabrielle (2012). Que peuvent faire les villes pour favoriser la conciliation travail-famille et le bien-être des citoyens ?. Gestion, 37 (4), 34-44. https://doi.org/10.3917/riges.374.0034

Tremblay, Diane-Gabrielle; Klein, Juan-Luis; Ben Hassen, Tarek, & Dossou-Yovo, Angelo (2012). Les acteurs intermédiaires dans le développement de l'innovation : une comparaison intersectorielle dans la région de Montréal. Revue d’Économie Régionale & Urbaine, 2012 (3 (aôu), 431-454. https://doi.org/10.3917/reru.123.0431

Racette, Nicole; Poellhuber, Bruno; Anderson, Terry; Keating, Caroll-Ann, & Rosa, Sirléia (2012). Apprentissages en profondeur et rencontres sociales dans un cours à distance. Revue internationale de pédagogie de l’enseignement supérieur (RIPES), 28 (2).

Pierre, Xavier, & Tremblay, Diane-Gabrielle (2012). Attraction et rétention des centres d’appels : l’innovation socioterritoriale comme source d’avantages concurrentiels?. Interventions économiques (44), 1-19.

Tremblay, Diane-Gabrielle (2012). Creative Careers and Territorial Development: The Role of Networks and Relational Proximity in Fashion Design. Urban Studies Research, 2012, 1-9. https://doi.org/10.1155/2012/932571

Tremblay, Diane-Gabrielle, & Jebli, Fedwa (2012). Aménager le temps de travail en fin de carrière pour inciter à rester en emploi ?. Interventions économiques (45), 1-15.

Tremblay, Diane-Gabrielle, & Thomsin, Laurence (2012). Telework and mobile working: analysis of its benefits and drawbacks. International Journal of Work Innovation, 1 (1), 100-113. https://doi.org/10.1504/IJWI.2012.047995

Tremblay, Diane-Gabrielle, & Psyché, Valéry (2012). Analysis of processes of cooperation and knowledge sharing in a community of practice with a diversity of actors. Computer Science and Information Systems (ComSIS), 9 (2), 917-941. https://doi.org/10.2298/CSIS111223020T

Wilson, Kevin (2012). Jean-Baptiste Clamence on the Bridge: Imagining A Spiritually Informed Literary Criticism (Camus’ The Fall). Ultimate Reality and Meaning, 35 (1-2), 60-81.

Raymond, Louis; Uwizeyemungu, Sylvestre; Bergeron, François, & Gauvin, Stéphane (2012). A framework for research on e-learning assimilation in SMEs: a strategic perspective. European Journal of Training and Development, 36 (6), 592-613. https://doi.org/10.1108/03090591211245503

Bissonnette, Steve, & Gauthier, Clermont (2012). Faire la classe à l'endroit ou à l'envers?. Formation Profession, 20 (1), 23-28.

Bissonnette, Steve, & Bouchard, Carl (2012). L'enseignement efficace de la lecture. Vie Pédagogique (160), 45-49.

Papi, Cathia (2012). La convivialité : de la polysémie à l’entretien de la confusion. Interfaces numériques, 1 (3), 435-452. https://doi.org/10.3166/rin.1.435-452

Carignan, Isabelle, & Grenon, Vincent (2012). Le degré de compréhension d’élèves de 3e secondaire sur trois formes de documents de type argumentatif. Revue canadienne de l’éducation, 35 (1), 36-55.

Beauregard, France, & Carignan, Isabelle (2012). Reading with Junior: A Project in Family Literacy. Éducation Canada.

Poellhuber, Bruno; Racette, Nicole, & Chirchi, Mourad (2012). De la présence dans la distance par la visioconférence web. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire (RITPU), 9 (1-2), 63-77.

Harvey, Léon, & Hébert, Marie-Hélène (2012). Évaluation de la qualité de l'enseignement par les étudiantes et étudiants : qualités psychométriques et comparaison des conditions de passation. Mesure et évaluation en éducation, 35 (3), 31-60.

Mezghani, Neila; Mitiche, Amar, & Cheriet, Mohamed (2012). Maximum entropy Gibbs density modeling for pattern classification. Entropy, 14, 2478-2491. https://doi.org/10.3390/e14122478

Pichette, François; De Serres, Linda, & Lafontaine, Marc (2012). Sentence Reading and Writing for Second Language Vocabulary Acquisition. Applied Linguistics, 33 (1), 66-82. https://doi.org/10.1093/applin/amr037

Tremblay, Diane-Gabrielle, & Battaglia, Angelo (2012). El Raval and Mile End: A comparative study of two cultural quarters between urban regeneration and creative clusters. Journal of Geography and Geology, 4 (1), 56-74. https://doi.org/10.5539/jgg.v4n1p56

Lemire, Daniel (2012). The universality of iterated hashing over variable-length strings. Discrete Applied Mathematic, 160 (4-5), 604–617. https://doi.org/10.1016/j.dam.2011.11.009

Neylon, Cameron; Aerts, Jan; Brown, C. Titus; Coles, Simon J.; Hatton, Les; Lemire, Daniel; Millman, K. Jarrod; Murray-Rust, Peter; Perez, Fernando; Saunders, Neil; Shah, Nigam; Smith, Arfon; Varoquaux, Gaël, & Willighagen, Egon (2012). Changing computational research. The challenges ahead. Source Code for Biology and Medicine, 7 (2). https://doi.org/10.1186/1751-0473-7-2

Lemire, Daniel; Kaser, Owen, & Gutarra, Eduardo (2012). Reordering rows for better compression: Beyond the lexicographic order. ACM Transactions on Database Systems, 37 (3). https://doi.org/10.1145/2338626.2338627

Prekopcsák, Zoltán, & Lemire, Daniel (2012). Time Series Classification by Class-Specific Mahalanobis Distance Measures. Advances in Data Analysis and Classification, 6 (3). https://doi.org/10.1007/s11634-012-0110-6

Pudelko, Béatrice; Young, Meredith; Vincent-Lamarre, Philippe, & Charlin, Bernard (2012). Mapping as a learning strategy in health professions education: a critical analysis. Medical Education, 46, 1215-1225. https://doi.org/10.1111/medu.12032

Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo; Vidal, Leonidas, & Garcia, Gabriela (2012). Impact of Virtual Laboratory in Discovery Learning of Two-Dimensional Kinematics in Secondary Education Students. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa (40).

Bergeron, Claude (2012). Dividend Policy and Consumption Risk. International Journal of Economics and Finance, 4 (8), 1-11. https://doi.org/10.5539/ijef.v4n8p1

Carle, Marc-André; Martel, Alain, & Zufferey, Nicolas (2012). The CAT metaheuristic for the solution of multi-period activity-based supply chain network design problems. International Journal of Production Economics, 139, 664-677.

Côté, Jean-François, & Benessaieh, Afef (2012). La reconnaissance des formes d’un cosmopolitisme pratique au sein des Amériques : transnationalité et transculturalité. Sociologie et sociétés, XLIV (1), 35-60.

Jovanovic, Franck (2012). Bachelier: Not the forgotten forerunner he has been depicted as: An analysis of the dissemination of Louis Bachelier’s work in economics. European Journal of the History of Economic Thought, 19 (3), 431-451. dx.doi.org/10.1080/09672567.2010.540343

Lemire, Mélanie; Philibert, Aline; Fillion, Myriam; Sousa Passos, Carlos José; Davée Guimarães, Jean Remy; Barbosa Jr, Fernando, & Mergler, Donna (2012). No evidence of selenosis from a selenium-rich diet in the Brazilian Amazon. Environment International, 40, 128-136. https://doi.org/10.1016/j.envint.2011.07.005

Pomerleau, Marc (2012). Montréal : émergence, vitalité et mutation d'un troisième espace méconnu. Circuit (117), 25.

Book Sections

Poellhuber, Bruno; Roy, Normand; Racette, Nicole, & Anderson, Terry (2012). Le profil technologique des étudiants canadiens en formation à distance et les déterminants de leur intérêt envers la collaboration et l’utilisation des logiciels sociaux. In Karsenti, Thierry, & Collin, Simon (Ed.), TIC, technologies émergentes et Web 2.0 : quels impacts en éducation? (p. 310-369). Montréal, Canada : Centre de recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante (CRIFPE). ISBN 978-2-923808-25-3

Legault, Marie-Josée, & Ouellet, Kathleen (2012). So into it they forget what time it is?. In Jemielniak, Dariusz, & Marks, Abigail (Ed.), Managing Dynamic Technology-Oriented Business: High-Tech Organizations and Workplaces (p. 82-102). Hershey (US) : IGI Global, coll. « Information Science Reference ».

Ziam, Saliha; Landry, Réjean, & Amara, Nabil (2012). La capacité d’absorption des courtiers de connaissances et leur contribution à l’innovation et à la performance des organisations de santé. In Tremblay, Diane-Gabrielle (Ed.), Performance organisationnelle et temps sociaux (p. 288-309). Québec, Canada : Presses de l’Université du Québec.

Paquette, Gilbert, & Marino, Olga (2012). A multi-actor ontology-based assistance model: A contribution to the adaptive Semantic Web. In Graf, Sabine; Lin, Fuhua; Kinshuk, , & McGreal, Rory (Ed.), Intelligent and adaptive learning systems: Technology-enchanced support for learners and teachers (p. 213-228). Hershey, PA : Information Science Reference. ISBN 978-1-60960-842-2

Papi, Cathia (2012). Humour et engagement en formation informelle à distance. In Faire lien. Hommage à Juan Matas (p. 191-206). Strasbourg, France : Néothèque. ISBN 9782355250873

Vieru, Dragos, & Rivard, Suzanne (2012). Shifting sand: Organizational identity, partnership and IT outsourcing. In Kotlarsky, Julia; Oshri, Ilan, & Willcocks, Leslie P. (Ed.), The dynamics of global sourcing (p. 93-104). Switzerland : Springer International Publishing, coll. « Lecture Notes in Business Information Process », no 130. ISBN 978-3-642-3391

Benessaieh, Afef (2012). Après Bouchard-Taylor : multiculturalisme, interculturalisme et transculturalisme au Québec. In Imbert, Patrick, & Fontille, Brigitte (Ed.), Trans, multi, interculturalité, trans, multi, interdisciplinarité (p. 81-98). Québec, Canada : Presse de l'Université Laval.

Jammet, Nadine (2012). James Tilly Matthews, une folie salvatrice ?. In Solomon, Nathalie (Ed.), L'impasse. Perpignan, France : Presses universitaires de Perpignan.

Jovanovic, Franck (2012). Finance in modern economic thought. In The Oxford Handbook of the Sociology of Finance (p. 546-566). Oxford : Oxford University Press.

Pomerleau, Marc (2012). La traducción del Popol Vuh y el paratexto: El caso del prólogo de Brasseur de Bourbourg. In Lafarga, Francisco, & Pegenaute, Luis (Ed.), Aspectos de la historia de la traducción en Hispanoamérica: autores, traducciones y traductores (p. 263-271). Vigo : Academia del Hispanismo. ISBN 978-8415-17539-1

Regan Shade, Leslie, & Landry, Normand (2012). Social Media and Social Justice Activism. In Samuelson, Les, & Antony, Wayne (Ed.), Power and Resistance : Critical Thinking about Canadian Social Issues, 5th ed. Halifax, Canada : Fernwood Publishing Company. ISBN 9781552664742

Richard, Mario, & Bissonnette, Steve (2012). Les sciences cognitives et l'enseignement. In Gauthier, Clermont, & Tardif, Maurice (Ed.), La pédagogie. Théories et pratiques de l’Antiquité à nos jours (3e édition) (p. 237-255). Montréal : Gaëtan Morin éditeur. ISBN 978-2-89632-069-1

Papers in Conference Proceedings

Couture, Marc (2012). Effect of disciplinary content of a simulation on open-ended problem-solving strategies. In Pinto, Roser; Lopez, Victor, & Simarro, Cristina (Ed.), Computer based learning in science – Conference Proceedings 2012. Learning science in the society of computers (p. 294-303). Barcelone, Espagne : Centre for Research in Science and Mathematics Education (CRECIM).

Wu, Zhao Xin; Nkambou, Roger, & Bourdeau, Jacqueline (2012). The application of AI to cultural intelligence. In Proceedings of the International Conference on Artificial Intelligence (ICAI'12) (p. 779-787).

Wu, Zhao Xin; Nkambou, Roger, & Bourdeau, Jacqueline (2012). Cultural intelligence decision support system for business activities. Paper published in ACEE International Journal on Transportation and Urban Development, 48-54.

Basque, Josianne (2012). Apprendre en construisant des cartes de connaissances à l'aide d'un outil logiciel: oui, mais selon quelle technique?. In Actes du XIIIe colloque pédagogique de l'Alliance française de São Paulo. São Paulo, Brésil : Alliance française de São Paulo.

Paquette, Gilbert (2012). Référencement par compétence, recherche et assistance dans les environnements d'apprentissage et de travail. In Nkambou, Roger; Narce, Cécile; Cerri, Stefano A.; Boiron, Patrick, & Paliard, Caroline (Ed.), Actes du 8ème Colloque Technlogies de l'Information et de la Communication pour l'Enseignement (TICE 2012). ISBN 978-2-9813635-1-0

Paquette, Gilbert; Rogozan, Delia, & Marino, Olga (2012). Competency comparison relations for recommendation in technology enhanced learning scenarios. In Manouselis, Nikos; Drachsler, Hendrik; Verbert, Katrien, & Santos, Olga C. (Ed.), Proceedings of the 2nd Workshop on Recommender Systems in Technology Enhanced Learning, vol. 896 (p. 23-34). Aachen, Allemagne : CEUR Workshop Proceedings.

Basque, Josianne (2012). Group mentoring and collaborative knowledge modeling to support expertise sharing in universities. In Proceedings of the International Congress on University Teaching and Innovation (CIDUI 2012). Barcelone, Espagne : University Pompeu Fabra.

Basque, Josianne, & Callies, Sophie (2012). Co-modéliser les connaissances mobilisées dans la pratique professorale pour favoriser l’intégration de nouveaux professeurs dans les universités. In Actes du congrès de l'Association internationale de pédagogie universitaire. Trois-Rivières, Canada : AIPU.

Vieru, Dragos, & Rivard, Suzanne (2012). Working under grey skies: Information systems development and organizational identity in a post-merger context. In Proceedings of the 45th Annual Hawaii Conference on System Sciences (HICSS) (p. 5267-5276). IEEE Computer Society. https://doi.org/10.1109/HICSS.2012.647

Cobo, Cristobal; Mascitti, Ilaria; Stefanelli, Cristina, & Maina, Marcelo (2012). OportUnidad - Open Educational Practices: A Bottom-Up Approach in Latin America and Europe to Develop a Common Higher Education Area. In Proceedings of Cambridge 2012: Innovation and Impact - Openly Collaborating to Enhance Education, a joint meeting of OER12 and OpenCourseWare Consortium Global 2012 (p. 304-310). Milton Keynes, UK : The Open University.

Richard, Mario (2012). L'enseignement explicite: la pédagogie des champions!. Paper published in Revue de l’Association québécoise des troubles d’apprentissage (AQETA). Édition du 37e congrès de l’AQETA, 14-15.

Maina, Marcelo; Pérez-Mateo, María, & Sangrà, Albert (2012). Evaluación y acreditación de aprendizajes con Recursos Educativos en Abierto. In XX Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa (p. 137-143). Girona, Espagne : Universitat de Girona. ISBN 978-84-8458-409-4

Hotte, Richard (2012). Apprendre dans son espace Web. In Actes du colloque international de l'université de l'ère numérique (CIUEN 2012). Lyon, France.

Moffet, Hélène; Arsenault, Louise; Savard, Isabelle; Dumas, Francine, & Schneider, Cyril (2012). L’évaluation de la qualité d’un programme de formation universitaire : élaboration d’un modèle de référence guidant le développement d’outils de suivi. In Conference abstracts of the AMEE 2012: The Continuum of Education in Medicine and the Healthcare Professions (p. 322). Lyon, France : International Association for Medical Education in Europe (AMEE).

Saliah-Hassane, Hamadou; Saad, Maarouf, & Ofosu, Willie K. (2012). Networked Smart Educational Devices for Online Laboratories. In Björkqvis, Jerker; Laakso, Mikko-Jussi; Roslöf,, Janne; Tuohi, Raija, & Virtanen, Seppo (Ed.), Proceedings of the 2012 International Conference on Engineering Education (p. 695-700). Turku, Finland : Turku University of Applied Sciences, coll. « Research Reports from Turku University of Applied Sciences », no 38. ISBN 978-952-216-318-9

Wright Brown, Cecelia; Nyarko, Kofi; Karimou, Djibo, & Saliah-Hassane, Hamadou (2012). A Depopulation Embedded System Model in Urban Environments. In Proceedings of IEEE Conference on Technologies for Homeland Security (HST), 2012. Institute of Electric and Electronics Engineers (IEEE). https://doi.org/10.1109/THS.2012.6459896

Book Reviews

Pichette, François (2012). Questionner l’implicite. Les méthodes de recherche en didactiques [review of the book from Cohen-Azria, Cora, & Sayac, Nathalie]. Revue des sciences de l’éducation, 38 (1), 212-213. https://doi.org/10.7202/1016758ar

Books

Landry, Normand (2012). SLAPP : bâillonnement et répression judiciaire du discours politique. Montréal, Canada : Écosociété. ISBN 978-2-923165-80-6

Reports

Legault, Marie-Josée, & Weststar, Johanna (2012). Quality of Life in the Game Industry. Report of the Quality of Life survey 2009. International Game Developers Association.

Whiten, Chris; Bouachir, Wassim; Bilodeau, Guillaume-Alexandre, & Laganière, Robert (2012). The current state of face tracking for video surveillance (rapport de recherche). Canada Border Services Agency (CBSA).

Saliah-Hassane, Hamadou; Nerguizian, Vahé; Mhiri, Radhi; Hamdjatou, Kane, & Deschênes, Jean-Sébastien (2012). Rapport de Projet : Travaux de laboratoire à distance (T-Lad) (in collaboration with Dodo Amadou, Moustapha, & Youness, Fareh). TELUQ - Université du Québec.

Doctoral Dissertations and Master's Theses

Chicoine, Hugues (2012). Design éducatif sur substrat de représentations (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Deschênes, André-Jacques. https://doi.org/10.13140/2.1.3936.3526

Dracopoulos, Effie (2012). Second Language Writing Anxiety, Computer Anxiety, Motivation and Performance in a Classroom versus a Web-based Environment (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Pichette, François.

Nadeau, Jocelyn (2012). Expérimentation de la rétroaction audiovisuelle asynchrone dans un cours à distance d'informatique dans la perspective de la théorie de la communauté d'apprentisssage (community of inquiry) (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Pettigrew, François.

This list was generated on Mon Oct 2 01:02:33 2023 EDT.