LogoTeluq
Français
Logo
Open access research
publication repository

DOCUMENTS BY jean-luc.bedard@teluq.ca

Up one level
Export as [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0

Journal Articles

Prud'homme, Julien; Adams, Tracey L., & Bédard, Jean-Luc (2024). Professional Regulation and Change in Times of Crisis: Differering Opportunities Within and Across Ecologies. Professions and Professionalism, 14 (1), 1-21. https://doi.org/10.7577/pp.5555

Bédard, Jean-Luc, & Zaidman, Anna Maria (2019). Concilier protection du public et admission de professionnels de la santé formés à l’étranger : enjeux relatifs à la mobilité transnationale dans le cadre de l’Entente de reconnaissance mutuelle France-Québec. Recherches sociographiques, LX (2), 379-400.

Papi, Cathia; Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo; Brassard, Caroline; Bédard, Jean-Luc, & Sarpentier, Christine (2019). Peer-Communication in Distance Education: Perspectives and Challenges. Ubiquitous Learning: An International Journal, 12 (1), 13-33. https://doi.org/10.18848/1835-9795/CGP/v12i01/13-33

Bédard, Jean-Luc, & Massana Macià, Marta (2018). Socio-Professional Integration and International Mobility: The Case of French Engineers Under the France-Quebec Mutual Recognition Arrangements. Cambio, 8 (16), 99-111. https://doi.org/10.13128/cambio-23481

Bédard, Jean-Luc, & Massana Macià, Marta (2018). Intégration socioprofessionnelle et mobilité internationale. Le cas des ingénieurs français ayant emprunté l'ARM France-Québec. Revue européenne des migrations internationales, 34 (1), 211-234.

Papi, Cathia; Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo; Brassard, Caroline; Bédard, Jean-Luc, & Sarpentier, Christine (2018). L’interaction en formation à distance : entre théories et pratiques. TransFormations (17).

Papi, Cathia; Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo; Brassard, Caroline; Bédard, Jean-Luc, & Sarpentier, Christine (2017). ¿Por qué comunicarse en formación a distancia?. Revista internacional de Tecnología, Ciencia y Sociedad, 6 (1), 23-32.

Bédard, Jean-Luc (2014). Mutual recognition arrangements between France and Quebec: Innovating on the transnational professional front. International Journal of Migration and Border Studies, 1 (1), 127-134. https://doi.org/10.1504/IJMBS.2014.065065

Book Sections

Bédard, Jean-Luc; Massana Macià, Marta, & Groulx, Christophe (2023). Changing Professional Status in Evolving Professional Systems: Towards using a Descriptive Lens to Analyse Multi-layered Transformation Processes. In Maestripieri, Lara, & Bellini, Andrea (Ed.), Professionalism and Social Change. Processes of differentiation Within, Between and Beyond Professions (p. 145-165). Palgrave Macmillan. ISBN ISBN 978-3-031-31277-9 https://doi.org/10.1007/978-3-031-31278-6_7

Bédard, Jean-Luc; Massana Macià, Marta, & Groulx, Christophe (2023). Pre-print version of "Changing Professional Status in Evolving Professional Systems: Towards using a Descriptive Lens to Analyse Multi-layered Transformation Processes". In Maestripieri, Lara, & Bellini, Andrea (Ed.), Professionalism and Social Change. Processes of differentiation Within, Between and Beyond Professions (p. 145-165). Palgrave Macmillan. ISBN 978-3-031-31277-9 https://doi.org/10.1007/978-3-031-31278-6_7

Papers in Conference Proceedings

Rossignol, Antoine, & Bédard, Jean-Luc (2024). Actes du Colloque "Approcher le monde professionnel de la santé par ses marges". In Actes du Colloque "Approcher le monde professionnel de la santé par ses marges". Montréal, Canada : Comité de recherche 32 (Savoirs, métiers, identités professionnelles) de l'AISLF.

Bédard, Jean-Luc; Pudelko, Béatrice; Kagorora, Faustin; Psyché, Valéry; Zaidman, Anna Maria, & Simard-Tozzi, Geneviève (2023). Articulating technological and pedagogical accessibility for adult learners in distance education. In Formenti, Laura; Galimberti, Andrea, & Del Negro, Gaia (Ed.), New Seeds for a World to Come. Policies, Practices and Lives in Adult Education and Learning. Proceedings of the 10th ESREA Triennial Conference University of Milano Bicocca, Department of Human Sciences for Education, 29 September-1 October 2022 (p. 65-70). Milan, Italie : Ledizioni. ISBN 978-88-5526-918-6 https://doi.org/10.5281/zenodo.8017866

Bédard, Jean-Luc (2020). Reconnaissance des acquis. Évolution et perspectives. In El-Hage, Habib (Ed.), Les angles morts de la gestion de la diversité : A-t-on le bon réflexe ? (p. 87-92). Montréal : IRIPI, coll. « Les Cahiers de l'IRIPI », no 1.

Conference papers (unpublished)

Brassard, Caroline; Kagorora, Faustin; Psyché, Valéry; Bédard, Jean-Luc; Plamondon, Jimmy, & Pudelko, Béatrice (May 2023). Relever les défis de l’inclusion technologique et pédagogique : une bouchée à la fois !. Paper presented at the Grand rassemblement du REFAD, Edmonton, Canada.

Bédard, Jean-Luc; Pudelko, Béatrice; Kagorora, Faustin; Psyché, Valéry; Zaidman, Anna Maria, & Simard-Tozzi, Geneviève (Oct 2022). Articulating technological and pedagogical accessibility for adult learners in distance education. Paper presented at the 10e Conférence triennale de l'ESREA (European Society of Research on the Education of Adults), Milan, Italie.

Bédard, Jean-Luc; Dieng, Moussa, & Beauchamp-Goyette, Francis (Jul 2018). Mobility among regulated professions facing various institutions towards entry to professional practice: From an empirical to a literature-based analysis. Paper presented at the Conférence mondiale de l'Association internationale de sociologie, Toronto.

Bédard, Jean-Luc (Apr 2018). Mobility among foreign-trained professionals: Institutional disjunctions, from migrating to practicing a regulated profession. Paper (invited) presented at the Symposium Migrants at Work in Canada, Kingston, Canada.

Bédard, Jean-Luc (Oct 2015). Entering professional practice through the France-Québec MRAs: findings and future prospective. Paper presented at the Conférence annuelle de l'Association canadienne de reconnaissance des acquis et des compétences (CAPLA), Toronto.

Bédard, Jean-Luc, & Roger, Lucie (Mar 2015). Professional mobility between France and Quebec. Understanding the role and pertinence of mutual recognition agreements.. Paper presented at the Interim Conference "Professions, Bonds and Boundaries. Visioning a globalising, managed and inclubisive professionalism", Milan, Italie.

Reports

Gérin-Lajoie, Serge; Houda, Affes; Basque, Joëlle; Bédard, Jean-Luc; Bernard Pelletier, Marie-Pier; Bérubé, Catherine; Caron, Pier-Olivier; Frangioni, Marina; Garneau, Jean-François; Hombourger-Barès, Sabrina, & Papi, Cathia (2024). Projet “Contact ” : Rapport d'expérimentation (Rapport de recherche). Université TÉLUQ.

Gérin-Lajoie, Serge; Houda, Affes; Bédard, Jean-Luc; Bernard Pelletier, Marie-Pier; Bérubé, Catherine; Frangioni, Marina; Garneau, Jean-François; Hombourger-Barès, Sabrina, & Plante, Patrick (2022). Projet “Contact – Automne 2022” : Rapport d'expérimentation (Rapport de recherche). Université TÉLUQ.

Gagné, Nancy; Martel, Angéline; Bédard, Jean-Luc; Bleton, Paul; Massana Macià, Marta; Rioux, Gilles, & Wilson, Kevin (2020). Projet Traits d'union : Compétences interculturelles en action. Rapport de recherche portant sur cinq secteurs d’intervention à Montréal, Longueuil et Laval (Québec). Institut Jacques-Couture.

Gagné, Nancy; Martel, Angéline; Bédard, Jean-Luc; Bleton, Paul; Massana Macià, Marta; Rioux, Gilles, & Wilson, Kevin (2020). Projet traits d'union : Compétences interculturelles en action : Secteur des Services de police : Longueuil et Laval. Institut Jacques-Couture.

Gagné, Nancy; Martel, Angéline; Bédard, Jean-Luc; Bleton, Paul; Massana Macià, Marta; Rioux, Gilles, & Wilson, Kevin (2020). Projet traits d'union : Compétences interculturelles en action : Secteur des Services de sécurité incendies de Montréal (SIM) - Pompiers premiers répondants. Institut Jacques-Couture.

Gagné, Nancy; Martel, Angéline; Bédard, Jean-Luc; Bleton, Paul; Massana Macià, Marta; Rioux, Gilles, & Wilson, Kevin (2020). Projet traits d'union : Compétences interculturelles en action : Secteur des bibliothèques. Institut Jacques-Couture.

Gagné, Nancy; Martel, Angéline; Bédard, Jean-Luc; Bleton, Paul; Massana Macià, Marta; Rioux, Gilles, & Wilson, Kevin (2020). Projet traits d'union : Compétences interculturelles en action : Secteur des centres locaux d’emploi des bureaux de Services Québec. Institut Jacques-Couture.

Gagné, Nancy; Martel, Angéline; Bédard, Jean-Luc; Bleton, Paul; Massana Macià, Marta; Rioux, Gilles, & Wilson, Kevin (2020). Projet traits d'union : Compétences interculturelles en action : Urgences-santé. Institut Jacques-Couture.

Bédard, Jean-Luc; Papi, Cathia; Beauchamp-Goyette, Francis, & Dieng, Moussa (2018). Admission aux professions réglementées : immigration, gouvernance du système professionnel et disjonctions institutionnelles. Analyse comparative, identification de bonnes pratiques et recommandations pour les professions réglementées au Canada (rapport de recherche). Ottawa, Canada : Conseil de recherches en sciences humaines du Canada.

Papi, Cathia (Ed.). (2015). L’interaction entre étudiants : frein à la formation à distance ou voie vers la réussite? (rapport de recherche). CRSH.

Bernier, Amélie; Poulet, Normand; Bédard, Jean-Luc; Lejeune, Michel, & Pulido, Bibiana (2015). Secteurs d'activités et inégalités d'accès à la formation de la main-d'oeuvre en emploi (in collaboration with Aubry, François; Debrat, Solange, & Rajotte, Mathilde) (Rapport de recherche). Commission des partenaires du marché du travail.

Bédard, Jean-Luc, & Roger, Lucie (2015). Les parcours d'entrée à la pratique professionnelle de travailleurs français au Québec, dans le cadre des Arrangements de reconnaissance mutuelle France-Québec. Une analyse des facteurs facilitants et des contraintes auxquels font face huit catégories de professionnels. (in collaboration with Massana, Marta; Grausem, Déborah; Karagueuzian, Élise; Pecini, Arthur, & Houle, Sophie) (rapport de recherche). Montréal, Canada : Office des professions du Québec.