LogoTeluq
Français
Logo
Open access research
publication repository

Department of Education

Up one level
Export as [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0
Group by: Item Type | No Grouping
Number of items at this level: 156.

Journal Articles

Carignan, Isabelle and Grenon, Vincent and Caron, Annabelle, & Brazeau, Hélène (2016). Les habitudes d'utilisation de l'ordinateur d'élèves de 6e année du primaire. Éducation Canada, 56 (2).

Papi, Cathia (2016). De l'évolution du métier d'enseignant à distance. STICEF, 23.

Bissonnette, Steve (2016). Une véritable communauté d’apprentissage professionnelle en gestion des comportements. Le soutien au comportement positif (SCP). Apprendre et enseigner aujourd’hui, 5 (2), 20-23.

Sauvé, Louise and Racette, Nicole and Bégin, Stéphanie, & Mendoza, Gustavo Adolfo Angulo (2016). Difficulté dans les stratégies d'apprentissage pour les étudiants universitaires ayant un ou des troubles d'apprentissage ou un déficit d'attention. Éducation et francophonie, XLIV (1), 1-23.

Lenoir, Annick and Lenoir, Yves and Pudelko, Béatrice, & Steinback, Marilyn (2008). Le discours québécois sur les relations entre l'école et les familles issues de l'immigration: un état de la question. Les dossiers des sciences de l’éducation, 19, 171-190.

Roy, Marie-Michèle and Sauvé, Louise and Racette, Nicole, & Moisan, David (2011). Bien inviter pour mieux aider : l’appréciation des mécanismes de sollicitation par les étudiants / The better the invitation the better the help : students' appreciation of mechanism of diffusion. Pédagogie collégiale, 24 (3), 18-21.

Pudelko, Béatrice and Young, Meredith and Vincent-Lamarre, Philippe, & Charlin, Bernard (2012). Mapping as a learning strategy in health professions education: a critical analysis. Medical Education, 46, 1215-1225. doi:10.1111/medu.12032

Bissonnette, Steve and Bouchard, Carl, & St-Georges, Normand (2011). Soutien au comportement positif (SCP) : un système efficace pour la prévention des difficultés comportementales. Formation et profession, 18 (3), 16-19.

Basque, Josianne (2013). Supporting continuous professional learning in the academic staff through expertise sharing. RUSC: Universities and Knowledge Society Journal, 10 (1), 294-311. doi:10.7238/rusc.v10i1.1572

Bédard, Jean-Luc (2014). Mutual recognition arrangements between France and Quebec: Innovating on the transnational professional front. International Journal of Migration and Border Studies, 1 (1), 127-134. doi:10.1504/IJMBS.2014.065065

Brassard, Caroline, & Teutsch, Philippe (2014). Proposition de critères de proximité pour l’analyse des dispositifs de formation médiatisée. Distances et médiations des savoirs (5). doi:10.4000/dms.646

Basque, Josianne, & Pudelko, Béatrice (2010). La comodélisation des connaissances par objets typés : une stratégie pour favoriser le transfert d'expertise dans les organisations. Télescope, 16 (1), 111-129.

Henri, France, & Pudelko, Béatrice (2003). Understanding and analyzing learning and activity in virtual communities.. Journal of Computer Assisted Learning, 19 (4), 474-487.

Jamet, Frank and Legros, Denis, & Pudelko, Béatrice (2004). Dessin et discours : construction de la représentation de la causalité du monde physique. Intellectica, 38 (1), 103-137.

Pudelko, Béatrice (2012). Habitus et compétences incorporées : regards croisés sur la "logique pratique" des pratiques enseignantes. Phronesis, 1 (3), 69-83.

Pudelko, Béatrice (2015). Objectiver le dire sur la pratique : quels apports de Bourdieu à l'analyse des pratiques enseignantes ?. Éducation et Socialisation : Les Cahiers du CERFEE., 37.

Wu, Zhao Xin and Nkambou, Roger, & Bourdeau, Jacqueline (2013). Building a cultural intelligence decision support system with soft-computing. International Journal on Advances in Intelligent Systems, 6 (1-2), 136-150.

Allard, Danièle and Bourdeau, Jacqueline, & Mizoguchi, Riichiro (2011). Addressing L1 Interference and Related Cultural Factors Using Technology. CALICO Journal, 28 (3), 677-698.

Bourdeau, Jacqueline, & Grandbastien, Monique (2011). La modélisation du tutorat dans les systèmes tutoriels intelligents. Revue Sciences et Technologies de l’Information et de la Communication pour l’Éducation et la Formation (STICEF), 18.

Papi, Cathia (2013). De la pertinence de l’étude des TICE par les SHS. Communication et organisation (43), 183-192.

Guàrdia, Lourdes and Maina, Marcelo, & Sangrà, Albert (2013). MOOC design principles: A pedagogical approach from the learner’s perspective. eLearning Papers (33).

Basque, Josianne (2005). Une réflexion sur les fonctions attribuées aux TIC en enseignement universitaire. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 2 (1), 30-41.

Basque, Josianne (2004). En quoi les TIC changent-elles les pratiques d'ingénierie pédagogique du professeur d'université?. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaires, 1 (3), 7-13.

Paquette, Gilbert and Bourdeau, Jacqueline and Henri, France and Basque, Josianne and Léonard, Michel, & Maina, Marcelo (2003). Construction d'une base de connaissances et d'une banque de ressources pour le domaine du téléapprentissage. Revue STICEF, 10.

Dufresne, Aude and Basque, Josianne and Paquette, Gilbert and Léonard, Michel and Lundgen-Cayrol, Karin, & Prom Tep, Sandrine (2003). Vers un modèle générique d'assistance aux acteurs du téléapprentissage. Revue STICEF, 10, 57-88.

Hotte, Richard and Basque, Josianne and Page-Lamarche, Violaine, & Ruelland, Diane (2007). Ingénierie des compétences et scénarisation pédagogique. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 4 (2), 38-56.

Basque, Josianne, & Lundgren-Cayrol, Karin (2002). Une typologie des typologies des applications des TIC en éducation. Sciences et techniques éducatives, 9 (3-4), 263-289.

Rapanta, Chrysi and Maina, Marcelo and Schadewitz, Nicole, & Bacchelli, Alberto (2013). Team Design Communication Patterns in e-Learning Design and Development. Educational Technology Research and Development, 61 (4), 581-605. doi:10.1007/s11423-013-9306-5

Bissonnette, Steve, & St-Georges, Normand (2014). Implantation du Soutien au comportement positif (SCP) dans les écoles québécoises Influence des directions d’écoles. Canadian Journal of School Psychology, 29 (3), 177-194. doi:10.1177/0829573514542219

Maina, Marcelo and Pérez-Mateo, María and Guàrdia, Lourdes, & Sangrà, Albert (2015). Diseño de un curso de formación docente como Práctica Educativa Abierta. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 196, 120-127. doi:10.1016/j.sbspro.2015.07.021

Richard, Mario, & Bissonnette, Steve (2013). Le cours en ligne L’enseignement efficace : fondements et pratiques. Vers un changement de paradigme en formation continue des enseignants? Une étude exploratoire.. Formation et profession, 21 (2), 92-104.

Richard, Mario (2015). Vers un changement de paradigme en formation continue des enseignants?. Vivre le primaire, 28 (2), 28-29.

Bissonnette, Steve, & Massé, François (2015). Des pratiques exemplaires en Ontario pour prévenir le décrochage scolaire. Education Canada, 55 (3), 44-45.

Bissonnette, Steve (2015). Effet enseignant et enseignement explicite. Résonances - Mensuel de l’école valaisanne (1), 12-13.

Bissonnette, Steve (2015). Efficacité des écoles et leadership des directions : Un couple indissociable!. Vivre le primaire, 28 (1), 20-21.

Bissonnette, Steve (2014). Efficacité des écoles et leadership des directions : L'un ne va pas sans l'autre!. Education Canada, 54 (5), 36-37.

Bissonnette, Steve and Gauthier, Clermont, & Péladeau, Normand (2010). Un objet qui manque à sa place : les données probantes dans l'enseignement et la formation. Les Actes de la recherche de la HEP-BEJUNE (8), 107-133.

Bissonnette, Steve, & Gauthier, Clermont (2012). Faire la classe à l'endroit ou à l'envers?. Formation Profession, 20 (1), 23-28.

Bissonnette, Steve and Gauthier, Clermont, & Richard, Mario (2010). L'enseignement en 2010 : l'urgence de recourir aux données probantes!. Enjeux pédagogiques (14), 12-13.

Bissonnette, Steve, & Bouchard, Carl (2012). L'enseignement efficace de la lecture. Vie Pédagogique (160), 45-49.

Bissonnette, Steve and Richard, Mario and Gauthier, Clermont, & Bouchard, Carl (2010). Quelles sont les stratégies d'enseignement efficaces favorisant les apprentissages fondamentaux auprès des élèves en difficulté de niveau élémentaire? Résultats d'une méga-analyse. Revue de recherche appliquée sur l’apprentissage, 3 (1).

Gauthier, Clermont and Bissonnette, Steve, & Richard, Mario (2009). Réussite scolaire et réformes éducatives. Revue de recherche appliquée sur l’apprentissage, 2.

Papi, Cathia (2015). Digital spaces: Between educational tools and student uses. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 3757-3764. doi:/10.1016/j.sbspro.2015.01.1110

Papi, Cathia (2012). La convivialité : de la polysémie à l’entretien de la confusion. Interfaces numériques, 1 (3), 435-452. doi:10.3166/rin.1.435-452

Papi, Cathia, & Dauphin, Florian (2013). La formation à distance : une voie vers plusieurs formes de professionnalisation ?. Éducation permanente (5), 101-114.

Hayashi, Yusuke and Bourdeau, Jacqueline, & Mizoguchi, Riichiro (2009). Using Ontological Engineering to Organize Learning/Instructional Theories and Build a Theory-Aware Authoring System. International Journal on Artificial Intelligence in Education, 19 (2), 211-252.

Tchetagni, Joséphine and Nkambou, Roger, & Bourdeau, Jacqueline (2007). Explicit Reflection in Prolog-Tutor. International Journal on Artificial Intelligence in Education, 17 (2), 169-217.

Hayashi, Yusuke and Bourdeau, Jacqueline, & Mizoguchi, Riichiro (2009). Content-oriented Approach to the Organization of Theories and Its Utilization : Organizing Learning/Instructional Theories and Building a Theory-aware Authoring System Based on Ontological Engineering (In Japanese). Transactions of the Japanese Society for Artificial Intelligence, 24 (5), 351-375. doi:10.1527/tjsai.24.351

Hayashi, Yusuke and Bourdeau, Jacqueline, & Mizoguchi, Riichiro (2010). Strategy-centered Modeling for Better Understanding of Learning/Instructional Theories. International Journal of Knowledge and Web Intelligence, 1 (3/4), 187-208. doi:10.1504/IJKWI.2010.034187

Dumoulin, Catherine, & Bourdeau, Jacqueline (2010). La vidéocommunication au primaire. Distances et Savoirs, 8 (1), 109-126. doi:10.3166/D S .8.109- 126

Bissonnette, Steve (2015). Pour gérer efficacement les comportements en milieu scolaire: Le Soutien au Comportement Positif. Les Cahiers de l’Actif, 472, 207-224.

Bissonnette, Steve (2015). Sur l’enseignement explicite: Entretien avec Steve Bissonnette. À bâbord ! (60), 14-15.

Viau, Joanie, & Carignan, Isabelle (2014). Relation entre l’enseignement explicite des stratégies de lecture et le degré de compréhension d’élèves de 4e année du primaire. Revue canadienne de l’éducation, 37 (4), 1-28.

Grenon, Vincent and Larose, François, & Carignan, Isabelle (2013). Réflexions méthodologiques sur l'étude des représentations sociales : rétrospectives de recherches antérieures. Phronesis, 2 (2-3), 43-49. doi:10.7202/1018072ar

Carignan, Isabelle, & Grenon, Vincent (2012). Le degré de compréhension d’élèves de 3e secondaire sur trois formes de documents de type argumentatif. Revue canadienne de l’éducation, 35 (1), 36-55.

Carignan, Isabelle (2009). La fréquence d'utilisation des stratégies de lecture selon deux formes de documents à l'écran chez des élèves de 3e secondaire (14-15 ans). Étude de linguistique appliquée (153), 55-66.

Carignan, Isabelle, & Létourneau, Marie-Daphné (2013). Comment expérimenter le « caucus littéraire » en salle de classe. Vivre le primaire, 26 (4), 18-19.

Carignan, Isabelle and Beauregard, France, & Quick, Robin L. (2013). Comment la communauté peut-elle jouer un rôle important dans un projet de littératie familiale. Vivre le primaire, 26 (3), 35-36.

Beauregard, France, & Carignan, Isabelle (2012). Reading with Junior: A Project in Family Literacy. Éducation Canada.

Papi, Cathia, & Glikman, Vivianne (2015). Les étudiants entre cours magistraux et usage des TICE. Distances et Médiations des Savoirs (9).

Racette, Nicole and Sauvé, Louise and Michaud, Nancy, & Angulo Mendoza, Gustavo Adolfo (Submitted). Des outils en ligne en comptabilité - comment les offrir aux étudiants?. RIPES.

Gendron, Martin and Mélançon, Julie and Hébert, Marie-Hélène and Frenette, Éric, & Simard, Dominic (2015). Persévérance scolaire au Québec : les déterminants du rapport à l'école selon des jeunes de 10 à 17 ans. International Journal of Violence and Schools, 16, 147-173.

Harvey, Léon and Hébert, Marie-Hélène, & Simard, Catherine (2014). Qualités des dossiers universitaires : analyse d'un programme de formation en enseignement. Revue internationale de pédagogie de l’enseignement supérieur, 30 (3).

Hébert, Marie-Hélène and Valois, Pierre and Scallon, Gérard, & Frenette, Éric (2014). Fiabilité d'un dispositif d'évaluation de l'habileté à déterminer le résultat d’une chaîne d'opérations chez des élèves québécois du secondaire. Mesure et évaluation en éducation, 37 (1), 21-41.

Harvey, Léon and Hébert, Marie-Hélène, & Simard, Catherine (2013). Qualités métriques des résultats académiques universitaires. Revue canadienne de l’éducation, 36 (3), 160-183.

Harvey, Léon, & Hébert, Marie-Hélène (2012). Évaluation de la qualité de l'enseignement par les étudiantes et étudiants : qualités psychométriques et comparaison des conditions de passation. Mesure et évaluation en éducation, 35 (3), 31-60.

Frenette, Éric and Gendron, Martin and Hébert, Marie-Hélène and Royer, Égide, & Morand, Céline (2010). Évaluation de la fiabilité d'un dispositif d'évaluation des habiletés sociales chez des adolescents ayant des troubles du comportement. Canadian Journal of Behavioural Science, 42 (4), 284-292.

Hébert, Marie-Hélène and Gendron, Martin and Mélançon, Julie and Frenette, Éric, & Simard, Dominic (2015). Comment favoriser la persévérance scolaire : l'avis d’intervenants. Éducation Canada, 55 (2).

Boudreau, Monica and Hébert, Marie-Hélène, & Roy, Anne Melissa (2015). L'évaluation à l'éducation préscolaire : discussion autour du « quoi », « où » et « comment » évaluer. Revue préscolaire, 53 (1), 5-7.

Roy, Anne Melissa and Hébert, Marie-Hélène, & Boudreau, Monica (2015). La manière de faire l’évaluation à l’éducation préscolaire… pour en connaître plus !. Revue préscolaire, 53 (1), 8-10.

Book Sections

Basque, Josianne and Paquette, Gilbert and Pudelko, Béatrice, & Léonard, Michel (2008). Collaborative knowledge modeling with a graphical knowledge representation tool: A strategy to support a transfert of expertise in organizations. In Okada, Alexandra and Buckingham Shum, Simon, & Sherborne, Tony (Ed.), Knowledge cartography. Mapping techniques and software tools (p. 357-382). London, UK : Springer-Verlag, coll. « Advanced Information and Knowledge Processing ».

Basque, Josianne, & Pudelko, Béatrice (2010). Modeling for learning. In Paquette, Gilbert (Ed.), Visual knowledge modeling for semantic web technologies: Models and ontologies (p. 325-343). Hershey, PA : IGI Global. ISBN 9781615208395 doi:10.4018/978-1-61520-839-5.ch016

Basque, Josianne, & Pudelko, Béatrice (2009). Intersubjective meaning-making in dyads using object-typed concept mapping. In Lupion-Torres, Patricia, & Veiga Marriott, Rita de Cassia (Ed.), Handbook of research on collaborative learning using concept mapping (p. 180-206). Hershey, PA : Information Science Reference. ISBN 978-1-60566-992-2

Jeunesse, Christophe, & Henri, France (2013). L’autoformation au sein des réseaux ou l’autodidaxie 2.0. In Cyrot, P. and Cristol, D., & Jeunesse, C. (Ed.), Les aspects sociaux de l’autoformation (p. 159-215). Lyon, France : Éditions Chronique Sociale.

Esposito, Antonella and Sangrà, Albert, & Maina, Marcelo (2015). Emerging learning ecologies as a new challenge and essence for e-learning. The case of doctoral e-researchers. In Khan, Badrul H., & Ally, Mohamed (Ed.), International Handbook of E-Learning : Theoretical Perspectives and Research (p. 331-342). New York, NY, USA : Routledge, coll. « Routledge International Handbooks of Education », vol. 1. ISBN 978-1-13-879368-2

Basque, Josianne and Contamines, Julien, & Maina, Marcelo (2010). Approches de design des environnements d'apprentissage. In Charlier, Bernadette, & Henri, France (Ed.), Apprendre avec les technologies (p. 109-119). Paris, France : Presses universitaires de France, coll. « Apprendre ». ISBN 978-2-13-057530-6

Basque, Josianne and Dao, Kim, & Contamines, Julien (2008). Authentic e-Learning in a virtual scientific conference. In Hansson, Thomas (Ed.), Handbook of Research on Digital Information Technologies: Innovations, Methods, and Ethical Issues (p. 178-191). Hershey, PA : IGI Global. ISBN 978-1-59904-970-0 doi:10.4018/978-1-59904-970-0.ch013

Simard, Christine, & Basque, Josianne (2008). Cultural variables and instructional engineering. In Kidd, Terry T., & Chen, Irene (Ed.), Social Information Technology: Connecting Society and Cultural Issues (p. 274-295). Hershey, PA : IGI Global. ISBN 978-1-59904-774-4 doi:10.4018/978-1-59904-774-4.ch018

Paquette, Gilbert and Léonard, Michel and Basque, Josianne, & Pudelko, Béatrice (2010). Modeling for knowledge management in organizations. In Paquette, Gilbert (Ed.), Visual knowledge modeling for semantic web technologies: Models and ontologies (p. 393-413). Hershey, PA : IGI Global. ISBN 978-1-61520-839-5 doi:10.4018/978-1-61520-839-5.ch019

Maina, Marcelo, & García, Iolanda (2016). Articulating personal pedagogies through learning ecologies. In Gros, Begoña and Kinskuk, , & Maina, Marcelo (Ed.), The Future of Ubiquitous Learning: Learning Designs for Emerging Pedagogies (p. 73-94). Berlin Heidelberg : Springer, coll. « Lecture Notes in Educational Technology ». ISBN 978-3-662-47724-3 doi:10.1007/978-3-662-47724-3

Basque, Josianne (2014). Préface. In Potvin, Claude and Power, Thomas Michael, & Ronchi, Anne (Ed.), La formation en ligne: Les conseillers et ingénieurs pédagogiques - 20 études de cas (p. XVII-XX). Québec, Canada : Presses de l'Université Laval. ISBN 978-2-7637-2097-5

Guàrdia, Lourdes and Sangrà, Albert, & Maina, Marcelo (2007). Case method in VTLE: an effective tool for improving learning design. In Bernath, Ulrich, & Sangrà, Albert (Ed.), Research on Competence Development in Online Distance Education and E-Learning. Selected Papers from the 4th EDEN Research Workshop in Castelldefels/Spain 25-28, 2006 (p. 191-209). Oldenburg, Germany : BIS-Verlag der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, coll. « ASF Series on Distance Education », vol. 13. ISBN 978-3-8142-2077-2

Basque, Josianne, & Brangier, Eric (2006). Faut-il et comment développer le e-learning en entreprise?. In Lévy-Leboyer, Claude and Louche, Claude, & Rolland, Jean-Pierre (Ed.), RH: Les apports de la psychologie du travail - 1. Management des personnes (p. 433-452). Paris, France : Éditions d'Organisation. ISBN 9782708134621

Allard, Danièle and Bourdeau, Jacqueline, & Mizoguchi, Riichiro (2011). Addressing Cross-Linguistic Influence and Related Cultural Factors Using Computer-Assisted Language Learning (CALL). In Blanchard, Emmanuel G., & Allard, Danièle (Ed.), Handbook of Research on Culturally-Aware Information Technology: Perspectives and Models (p. 582-598). Hershey, Pennsylvania, USA : IGI Global. ISBN 978-1-61520-883-8 doi:10.4018/978-1-61520-883-8.ch027

Bourdeau, Jacqueline, & Balacheff, Nicolas (2014). Technology-Enhanced Learning : From Thesaurus and Dictionary to Ontology. In Jovanovic, Jelena, & Chiong, Raymond (Ed.), Technological and Social Environments for Interactive Learning (p. 1-33). Santa Rosa, États-Unis : Informing Science Press. ISBN 978-1-932886-73-3

Papi, Cathia (2012). Humour et engagement en formation informelle à distance. In Faire lien. Hommage à Juan Matas (p. 191-206). Strasbourg, France : Néothèque. ISBN 9782355250873

Papi, Cathia (2013). Richesse du tutorat de pairs dans une formation hybride. Analyse de l'activité des moniteurs C2i. In Le tutorat de pairs dans l'enseignement supérieur. Enjeux institutionnels, technopédagogiques, psychosociaux et communicationnels. (p. 141-158). Paris : L'Harmattan. ISBN 978-2-343-00414-3

Papi, Cathia, & Gobert, Thierry (2015). Un regard SIC en éducation. L’ENT pourrait-il favoriser l’intégration à l’université ?. In Numérique, éducation et apprentissage : enjeux communicationnels (p. 101-120). Paris : L'Harmattan. ISBN 978-2-336-30735-0

Papers in Conference Proceedings

Forissier, Thomas and Bourdeau, Jacqueline and Mazabraud, Yves, & Nkambou, Roger (2013). Modeling Context Effects in Science Learning:The CLASH Model. In Modeling and Using Context. Proceedings of the 8th International and Interdisciplinary Conference (CONTEXT 2013) (p. 330-335). Berlin, Heidelberg : Springer Verlag, coll. « Lecture Notes in Computer Science », vol. 8175. doi:ISBN 978-3-642-40971-4

Wu, Zhao Xin and Nkambou, Roger, & Bourdeau, Jacqueline (2012). The application of AI to cultural intelligence. In Proceedings of the International Conference on Artificial Intelligence (ICAI'12) (p. 779-787).

Basque, Josianne (2012). Apprendre en construisant des cartes de connaissances à l'aide d'un outil logiciel: oui, mais selon quelle technique?. In Actes du XIIIe colloque pédagogique de l'Alliance française de São Paulo. São Paulo, Brésil : Alliance française de São Paulo.

Psyché, Valéry and Kalemjian, Alexandre and Mozes, Jules and Maurice, Céline and Poirier, Pierre and Bourdeau, Jacqueline, & Nkambou, Roger (2014). GYM-Author: Generation Of Self-Learning Exercises In Philosophy. In Proceedings of the CHI 2014 Learning Innovation at Scale workshop.

Psyché, Valéry and Bourdeau, Jacqueline and Mozes, Jules and Kalemjian, Alexandre and Poirier, Pierre and Nkambou, Roger and Miquelon, Alexie, & Maurice, Céline (2014). Opening the Door to Philosophy for teachers with GYM-Author. In Proceedings of the 12th International Conference on Intelligent Tutoring Systems (ITS).

Wu, Zhao Xin and Bourdeau, Jacqueline, & Nkambou, Roger (2013). A Synergic Neuro-Fuzzy Evaluation System in Cultural Intelligence. In Walker, Erin, & Looi, Chee-Kit (Ed.), Proceedings of the Workshops at the 16th International Conference on Artificial Intelligence in Education (AIED), vol. 5. Memphis, TN.

Basque, Josianne, & Rogozan, Delia (2013). Vers une méthode d’ingénierie de l’approche-programme en enseignement supérieur. In Actes du VIIe colloque Questions de pédagogies dans l’enseignement supérieur" (QPES). Les innovations pédagogiques en enseignements supérieur : Pédagogies actives en présentiel et à distance (p. 578-588). Sherbrooke, Canada.

Callies, Sophie and Basque, Josianne and Beaudry, Éric, & Sola, Nicolas (2013). Vers une architecture de génération automatique de scénarios pédagogiques pour les jeux sérieux éducatifs (JSÉ). In Sanchez, Éric, & Emin-Martinez, Valérie (Ed.), Actes de l’Atelier « Serious games, jeux épistémiques numériques ». Méthodologies de recherche pour l’étude des interactions (colloque EIAH) (p. 4-8). Toulouse, France.

Basque, Josianne (2012). Group mentoring and collaborative knowledge modeling to support expertise sharing in universities. In Proceedings of the International Congress on University Teaching and Innovation (CIDUI 2012). Barcelone, Espagne : University Pompeu Fabra.

Basque, Josianne, & Callies, Sophie (2012). Co-modéliser les connaissances mobilisées dans la pratique professorale pour favoriser l’intégration de nouveaux professeurs dans les universités. In Actes du congrès de l'Association internationale de pédagogie universitaire. Trois-Rivières, Canada : AIPU.

Papi, Cathia (2015). La formacion hibrida: ?ideal o mal menor?. In Actas del 5to congreso de desarrollo local. Bayamo, Cuba : Universidad de Granma.

Basque, Josianne and Ruelland, Diane, & Lavoie, Marie-Claude (2014). Un outil informatisé d'autodiagnostic des compétences informationnelles destiné aux étudiants universitaires. In Actes du XXVIIIe colloque de l'Association internationale de pédagogie universitaire (AIPU). Association internationale de pédagogie universitaire.

Maina, Marcelo and Guàrdia, Lourdes, & Sangrà, Albert (2010). Personalización de planes de aprendizaje en base a la selección de estudios de caso. In Actas del VI Congreso Internacional sobre Docencia Universitaria e Innovación: Nuevos Espacios de Calidad en la Educación Superior. (p. 1-28). Barcelone, Espagne : CIDUI.

Cobo, Cristobal and Mascitti, Ilaria and Stefanelli, Cristina, & Maina, Marcelo (2012). OportUnidad - Open Educational Practices: A Bottom-Up Approach in Latin America and Europe to Develop a Common Higher Education Area. In Proceedings of Cambridge 2012: Innovation and Impact - Openly Collaborating to Enhance Education, a joint meeting of OER12 and OpenCourseWare Consortium Global 2012 (p. 304-310). Milton Keynes, UK : The Open University.

Maina, Marcelo and Pérez-Mateo, María, & Sangrà, Albert (2012). Evaluación y acreditación de aprendizajes con Recursos Educativos en Abierto. In XX Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa (p. 137-143). Girona, Espagne : Universitat de Girona. ISBN 978-84-8458-409-4

Esposito, Antonella and Sangrà, Albert, & Maina, Marcelo (2013). How Italian PhD students reap the benefits of institutional resources and digital services in the open Web. In Gómez Chova, L. and López Martínez, I., & Candel Torres, I. (Ed.), INTED2013 Proceedings (p. 6490-6500). Valencia, Espagne : International Association of Technology, Education and Development (IATED). ISBN 978-84-616-2661-8

Rocha, Pedro and Maina, Marcelo, & Sangrà, Albert (2013). Marco de referencia para la evaluación y aseguramiento de los programas de aprendizaje en línea a nivel superior. In Moreira Teixeira, Antonio and Bengochea, Luis, & Ramón Hilera, José (Ed.), Para uma Formação Virtual Acessível e de Qualidade (p. 360-368). Lisbonne, Portugal : Universidad de Lisboa. ISBN 978-989-8553-18-8

Maina, Marcelo and Guàrdia, Lourdes, & Alsina, Ivan (2015). Extending MOOC Capabilities with Dedicated Networks: The e-Portfolio Training Case. In Moreira Teixeira, António and Szűcs, András, & Mázár, Ildikó (Ed.), EDEN 2015 Annual Conference. Expanding Learning Scenarios Opening Out the Educational Landscape. Book of Abstracts. (p. 22). Barcelone, Espagne : EDEN.

Esposito, Antonella and Sangrà, Albert, & Maina, Marcelo (2015). The Potential and the Challenges of the Open Web in the Doctoral Journey: The Goal Orientations of Italian and UK PhD Students. In Moreira Teixeira, António and Szűcs, András, & Mázár, Ildikó (Ed.), EDEN 2015 Annual Conference. Expanding Learning Scenarios Opening Out the Educational Landscape. Book of Abstracts. (p. 23). Barcelone, Espagne : EDEN. ISBN 978-615-5511-02-8

Callies, Sophie and Sola, Nicolas and Beaudry, Éric, & Basque, Josianne (2015). An empirical evaluation of a serious simulation game architecture for automatic adaptation. In Munkvold, Robin, & Kolas, Line (Ed.), Proceedings of the 9th European Conference on Games Based Learning (ECGBL 2015) (p. 107-116). Reading, UK : Academic Conferences and Publishing International Limited. ISBN 978-1-910810-58-3

Basque, Josianne (2015). Un modèle méthodologique de recherche-design (Design-Based Research) pour favoriser l'innovation pédagogique en enseignement supérieur. In Actes du colloque CIRT@ 2015. Sherbrooke, Canada : Communauté pour l'innovation et la recherche sur les technologies dans l'enseignement/apprentissage.

Zakovorotnaya, Margarita, & Basque, Josianne (2015). L'identité professionnelle des concepteurs pédagogiques œuvrant au Québec: Une étude exploratoire. In Actes du colloque Cirt@ 2015. Sherbrooke, Canada : Université de Sherbrooke.

Bejaoui, Rim and Paquette, Gilbert and Basque, Josianne, & Henri, France (2015). Comment personnaliser l'apprentissage dans un cours en ligne ouvert et massif (CLOM) (MOOC)?. In Actes du colloque CIRT@ 2015 (Communauté pour l'innovation et la recherche sur les technologies dans l'enseignement/apprentissage). Sherbrooke, Canada : Cirt@.

Richard, Mario (2012). L'enseignement explicite: la pédagogie des champions!. Paper published in Revue de l’Association québécoise des troubles d’apprentissage (AQETA). Édition du 37e congrès de l’AQETA, 14-15.

Bourdeau, Jacqueline and Forissier, Thomas and Mazabraud, Yves, & Nkambou, Roger (2015). Web-Based Context-Aware Science Learning. In Proceedings of the 24th International Conference on World Wide Web Companion (p. 1415-1418). Republic and Canton of Geneva, Switzerland : Association for Computer Machinery (ACM). ISBN 978-1-4503-3473-0 doi:10.1145/2740908.2743048

Sauvé, Louise and Jézégou, Annie and Charlier, Bernadette, & Racette, Nicole (2015). Quel type de dispositif favorable à l'adulte en apprentissage? Imposé ou libre?. In Actes du 1er colloque scientifique international. Colloque E-formation. Lille, France.

Conference papers (unpublished)

Basque, Josianne (2014). La cartographie des connaissances au service de l'approche programme en enseignement supérieur. Paper presented at the 28e congrès de l'AIPU (Association internationale de pédagogique universitaire), Mons, Belgique.

Bédard, Jean-Luc (Oct 2015). Entering professional practice through the France-Québec MRAs: findings and future prospective. Paper presented at the Conférence annuelle de l'Association canadienne de reconnaissance des acquis et des compétences (CAPLA), Toronto.

Henri, France (Sep 2013). Recherche sur les environnements personnels d’apprentissage comme domaine de recherche : de l’objet de recherche à l’objet scientifique. Paper presented at the symposium sur les Environnements personnels d’apprentissage, Université de Genève.

Bédard, Jean-Luc, & Roger, Lucie (Mar 2015). Professional mobility between France and Quebec. Understanding the role and pertinence of mutual recognition agreements.. Paper presented at the Interim Conference "Professions, Bonds and Boundaries. Visioning a globalising, managed and inclubisive professionalism", Milan, Italie.

Books

Carignan, Isabelle and Beaudry, Marie-Christine and Larose, François and Bourgeois, Louise and Thériault, Pascale and Laurin, Nadine and Lafontaine, Lizanne and Lacelle, Nathalie, & Boultif, Amal (2016). La recherche-action et la recherche-développement au service de la littératie. Sherbrooke, Canada : Les Éditions de l'Université de Sherbrooke (ÉDUS). ISBN 978-2-7622-0354-7

Maina, Marcelo and Brock, Craft, & Yishay, Mor (Ed.). (2015). The Art & Science of Learning Design. Rotterdam, Pays-Bas : SensePublishers, coll. « Technlogy Enhanced Learning », no 9. ISBN 978-9-4630-0101-4; 978-9-4630-0102-1; 978-9-4630-0103-8

Nkambou, Roger and Mizoguchi, Riichiro, & Bourdeau, Jacqueline (Ed.). (2010). Advances in intelligent tutoring systems. Berlin, Allemagne : Springer, coll. « Studies in Computational Intelligence ». ISBN 978-3-642-14362-5

Reports

Basque, Josianne (2009). Un modèle de formation intégrant le mentorat, la pratique en milieu de travail, la communauté de praticiens-apprenants en ligne et la co-modélisation des connaissances pour des programmes d’études universitaires à vocation professionnelle : Application à la formation en administration scolaire (rapport de recherche no 103528). Télé-université.

Basque, Josianne and Desjardins, Céline and Pudelko, Béatrice, & Léonard, Michel (2008). Gérer les connaissances stratégiques dans des entreprises manufacturières de la Montérégie: Expérimentation de la co-modélisation des connaissances dans trois PME (Rapport de recherche). CEFRIO.

Bédard, Jean-Luc, & Roger, Lucie (2015). Les parcours d'entrée à la pratique professionnelle de travailleurs français au Québec, dans le cadre des Arrangements de reconnaissance mutuelle France-Québec. Une analyse des facteurs facilitants et des contraintes auxquels font face huit catégories de professionnels. (in collaboration with Massana, Marta and Grausem, Déborah and Karagueuzian, Élise and Pecini, Arthur, & Houle, Sophie) (rapport de recherche). Montréal, Canada : Office des professions du Québec.

Beauregard, France and Carignan, Isabelle, & Létourneau, Marie-Daphné (2011). Recension des écrits scientifiques sur la littératie familiale et communautaire (in collaboration with Sene, Joseph and Caron, Annabelle, & Roy, Maryse)..

Gendron, Martin and Mélançon, Julie and Hébert, Marie-Hélène and Frenette, Éric, & Simard, Dominic (2013). Persévérance scolaire en Chaudière-Appalaches - Document synthèse tiré du rapport de recherche PSCA. Université du Québec à Rimouski - Campus de Lévis.

Doctoral Dissertations and Master's Theses

Wu, Zhao Xin (2013). Un modèle computationnel d'intelligence culturelle ouvert et extensible (Doctoral dissertation, Université du Québec à Montréal, Canada). Advisor(s): Bourdeau, Jacqueline, & Nkambou, Roger.

Savard, Isabelle (2014). Modélisation des connaissances pour un design pédagogique intégrant les variables culturelles (Doctoral dissertation, Télé-université, Canada). Advisor(s): Bourdeau, Jacqueline, & Paquette, Gilbert.

Belcourt, Claude (2014). Recherche de la mutualité ayant prévalu durant les sept premières années de l'instauration de l'encadrement par les pairs à partir des rapports produits par les pairs anciens (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Deschênes, André-Jacques.

Asselin, Chantal (2008). Vers une définition de la formation à distance interculturelle (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Bleton, Paul, & Umbriaco, Michel.

Balaguer, Jonathan Gabriel (2011). La place occupée par la FAD chez les officiers recrutés depuis moins de dix ans (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Umbriaco, Michel.

Bilodeau, Sylvie (2011). Le développement professionnel autogéré du designer pédagogique en formation à distance (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Page-Lamarche, Violaine.

Boulet, Guy (2008). L'établissement d'un centre d'excellence en apprentissage à distance : l'expérience de la marine canadienne (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Umbriaco, Michel.

Chicoine, Hugues (2012). Design éducatif sur substrat de représentations (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Deschênes, André-Jacques. doi:10.13140/2.1.3936.3526

Deschênes, Michel (2011). L’utilisation du e-learning pour la formation des employés de la SAQ : analyse de besoin (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Umbriaco, Michel.

Dionne, Cyril (2011). Les interfaces intelligentes en éducation à distance : la réaction émotive de l'apprenant soumis à une représentation graphique (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Saliah-Hassane, Hamadou.

Dumas, Mélanie (2007). Mise à distance des cours de français langue seconde pour la Commission scolaire de Kamloops dans le contexte de l'immersion française (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Pettigrew, François.

Félix, Yasmine (2010). Analyse des besoins technologiques des apprenants à distance à la Télé-université (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Gagné, Pierre, & Marino, Olga.

Garneau, Daniel (2011). Récit et interprétation d'un parcours éducatif à la Téluq : sens et attitude épistémique, préconditions pour l'accompagnement en formation à distance (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Bourdages, Louise, & Gomez Gonzalez, Luis Adolfo.

Gérin-Lajoie, Serge (2008). Conception et validation d'un module d'entraînement à la construction de cartes de connaissances, dédié à des étudiants à distance (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Basque, Josianne.

Héon, Michel (2010). OntoCASE : méthodologie et assistant logiciel pour une ingénierie ontologique fondée sur la transformation d'un modèle semi-formel (Doctoral dissertation, Télé-université du Québec à Montréal, Québec, Canada). Advisor(s): Basque, Josianne, & Paquette, Gilbert.

Lajoie, Louise (2010). Dispositif en ligne d'autodiagnostic des besoins de développement professionnel continu destiné aux médecins de première ligne pour le maintien de l'expertise médicale mobilisée en diabète (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Basque, Josianne.

Lavoie, Marie-Claude (2009). Analyse des besoins en matière de formation des gestionnaires immobiliers de demain : résultats d'une étude (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Gagné, Pierre.

Legault, Michel (2007). Activités pilotes pour un programme d'enseignement de l'anglais L2 en FAD en France pour de futurs ingénieurs (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Pichette, François.

Malésys, Sébastien (2011). Analyse des pratiques d'encadrement dans un programme de formation à distance en insertion dans l'industrie (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Deschênes, André-Jacques.

Maltais, Martin (2004). Pour un centre télématique québécois à l'enseignement secondaire (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Umbriaco, Michel, & Deschênes, André-Jacques.

Nadeau, Jocelyn (2012). Expérimentation de la rétroaction audiovisuelle asynchrone dans un cours à distance d'informatique dans la perspective de la théorie de la communauté d'apprentisssage (community of inquiry) (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Pettigrew, François.

St-Jacques, Annie (2007). L'implantation d'un programme de maîtrise en ligne à l'Université Sainte-Anne (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Umbriaco, Michel.

Gaucher, Christine (2007). Un modèle d’encadrement favorisant la persistance dans un contexte de formation à distance (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Bourdages, Louise.

Psyché, Valéry (2007). Rôle des ontologies en ingénierie des EIAH : cas d'un système d'assistance au design pédagogique (Doctoral dissertation, Université du Québec à Montréal, Canada). Advisor(s): Nkambou, Roger, & Bourdeau, Jacqueline.

Tremblay, Ophélie (2010). Une ontologie des savoirs lexicologiques pour l'élaboration d'un module de cours en didactique du lexique (Doctoral dissertation, Université de Montréal, Canada). Advisor(s): Lefrançois, Pascale, & Bourdeau, Jacqueline.

Sarpentier, Christine (2015). La communication du tuteur en formation à distance : étude de cas unique analysant l'attrait de l'utilisation de l'enseignement explicite comme support dans les interventions écrites effectuées par des tuteurs de la Téluq (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Brassard, Caroline, & Richard, Mario.

Tebourbi, Naïma (2014). Analyse des motivations des bailleurs de fonds impliqués dans le développement de l’Université Virtuelle Africaine. (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Deschênes, André-Jacques, & Benessaieh, Afef.

Rampersad, Rubina Devi (2014). Distance education for national development: The case of the university of mauritius (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Lavigne, Gilles, & Gagné, Pierre.

Hamelin, Lucie (2014). Maîtrise à distance pour les sages-femmes au Québec (Master's thesis, Télé-université, Québec, Canada). Advisor(s): Deschênes, André-Jacques.

Carignan, Isabelle (2007). Étude des relations entre les formes de documents, les stratégies de lecture et la compréhension chez des élèves de 3e secondaire (Doctoral dissertation, Université de Montréal). Advisor(s): Montésinos-Gelet, Isabelle, & Lefrançois, Pascale.

This list was generated on 2016-07-01.